A Heuristic Review at the Results of the PISA Tests (2000-2018): The Reading Skills of 15-year-olds in Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18046/recs.i34.4196

Keywords:

Reading Literacy, Cognitive Skills, Educational Practice, for International Student Assessment (PISA)

Abstract

The purpose of this article is to contribute to the analysis and reflection on the practical effects of generic reading skills acquired by fifteen-year-old students in Mexico. The reading results of the PISA 2000/2009/2018 tests are analyzed from a hermeneutical point of view, with the intention of identifying the level of complexity of the operations that students are more likely to perform. As an example, the responses obtained in two units that were made available to the public after the 2009 cycle are reviewed. The referred results express the reading skills acquired to locate and use the information contained in a text, as well as to interpret, reflect on, and criticize its content. Technical, methodological, and analytical elements are provided for the review of reading comprehension processes in classrooms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jorge Bartolucci, Universidad Nacional Autónoma de México

    Doctor en Sociología de la Universidad Nacional Autónoma de México (México). Profesor-investigador titular del Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación - UNAM (México). En 2001 obtuvo el Premio Francisco Javier Clavijero del Instituto Nacional de Antropología e Historia (México), y en 2005 el Herbert C. Pollock Award, Dudley Observatory (New York, EE. UU.). Entre sus publicaciones más destacables están Desigualdad social, educación superior y sociología en México (Porrúa, 1994), y La modernización de la ciencia en México. El caso de los astrónomos (Plaza y Valdez Editores/UNAM, 1999).

References

Aunión, Juan (29 de noviembre de 2010). Hay chicos que leen bien, pero en lo digital se pierden al tercer clic, entrevista: examen a la educación en el mundo. Andreas Schleicher. Responsable del informe PISA de la OCDE. El País. Recuperado de http://elpais.com/diario/2010/11/29/sociedad/1290985206_850215.html

Barón, Leonardo; Müller, Oliver (2014). La teoría lingüística de Noam Chomsky: del inicio a la actualidad. Lenguaje, 42(2), 417-442. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/317501947_La_Teoria_Linguistica_de_Noam_Chomsky_del_Inicio_a_la_Actualidad

Bartolucci, Jorge; Bartolucci, Ernesto (2013). La aplicación del Programa para la Evaluación Internacional de los Estudiantes en México: Las operaciones cognitivas empleadas en las respuestas de ciencias. Revista Mexicana de Investigación Educativa, XVIII(58), 925-948.

Bombini, Gustavo (2008). La lectura como política educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 45, 19-35. Recuperado de https://rieoei.org/historico/documentos/rie46a01.htm

Carrasco, Alma (2003). La escuela puede enseñar estrategias de lectura y promover su regular empleo. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 8(17), 129-142.

Castro, David (2013). Prueba de PISA 2009. La competencia lectora. Una explicación didáctica sobre las posibles causas del bajo nivel de desempeño de los estudiantes mexicanos en la sub escala de integrar e interpretar. Tendencias Pedagógicas, 21, 199-213. Recuperado de https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2033

Chartier, Anne-Marie; Hébrard, Jean (2002). La lectura de un siglo al otro. Discursos sobre la lectura (1980-2000). Barcelona: Gedisa.

Chomsky, Noam (1989). El conocimiento del lenguaje: su naturaleza, origen y uso. Madrid: Alianza.

Chomsky, Noam (1992). El Lenguaje y el entendimiento. Barcelona: Planeta-Agostini.

Díaz-Barriga, Ángel (2011). La prueba PISA 2006. Un análisis de su visión sobre la ciencia. Ciudad de México: IISUE-UNAM.

Díaz, María; Vidal, Rafael (2004). Resultados de las pruebas PISA 2000 y 2003 en México. Ciudad de México: INEE. Recuperado de https://historico.mejoredu.gob.mx/wp-content/uploads/2019/01/P1D302.pdf

Díaz, María; Flores, Gustavo; Martínez, Felipe (2007). PISA 2006 en México. Ciudad de México: INEE. Recuperado de http://www.sev.gob.mx/upece/evaluacion/wp-content/uploads/sites/3/2020/10/PISA-2006.pdf

Escandell-Vidal, María Victoria (2014). Claves del lenguaje humano. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces/UNED.

Gómez-Martínez, Leonardo (2017). Desarrollo cognitivo y educación formal: análisis a partir de la propuesta de L. S. Vygotsky. Universitas Philosophica, 34(69), 53-75. https://doi.org/10.11144/Javeriana.uph34-69.dcef

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación - INEE (2006). El Aprendizaje del Español, las Matemáticas y la Expresión Escrita en la Educación Básica en México: Sexto de Primaria y Tercero de Secundaria, Resumen Ejecutivo. Ciudad de México: INEE. Recuperado de https://historico.mejoredu.gob.mx/wp-content/uploads/2019/01/P1D305.pdf

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación - INEE (2010). México en PISA 2009. Ciudad de México: INEE.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación - INEE (2015). Panorama educativo de México, 2014. Indicadores del Sistema Educativo Nacional. Educación básica y media superior. Primera edición, Ciudad de México: INEE. Recuperado de https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2018/12/P1B113.pdf

Karmiloff-Smith, Annette (1994). Más allá de la modularidad. La ciencia cognitiva desde la perspectiva del desarrollo. Madrid: Alianza.

Madero, Irma; Gómez, Luis (2013). El proceso de comprensión lectora en alumnos de tercero de secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(56), 113-139.

Organisation for Economic Co-operation and Development – OECD, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization – (2003). Programs for International Assessment – OECD. Recuperado de https://www.oecd.org/education/school/programmeforinternationalstudentassessmentpisa/33690591.pdf

Organisation for Economic Co-operation and Development - OECD (2010). PISA 2009 Results: What Students Know and Can Do – Student Performance in Reading, Mathematics and Science (Volume I). Recuperado de http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/48852548.pdf

Organisation for Economic Co-operation and Development - OECD (2019a). PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do. Paris: PISA-OECD Publishing. Recuperado de https://doi.org/10.1787/5f07c754-en

Organisation for Economic Co-operation and Development - OECD (2019b). Nota País. Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos (PISA). Recuperado de https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_MEX_Spanish.pdf

Organisation for Economic Co-operation and Development - OECD (2019c). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework, PISA. Paris: OECD Publishing. Recuperado de https://www.oecd-ilibrary.org/education/pisa-2018-assessment-and-analytical-framework_b25efab8-en

Popkewitz, Thomas; Franklin, Barry; Pereyra, Miguel (2003). Historia cultural y educación. Ensayos críticos sobre conocimiento y escolarización. Barcelona: Pomares.

Ricoeur, Paul (2010). Del texto a la acción. Ensayos de hermenéutica II. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Saulés, Salvador (2014). Fortalezas y debilidades lectoras. Análisis de un texto y tres preguntas de PISA. INEE. Inédito.

Torres, Santiago; Ruiz, María José (1992). Estimulación de la comprensión lectora a través de un programa de escucha estructurada – Proyecto de cuentacuentos-. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15, 183-189. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=618885

Torres, Carlos; Schugurensky, Daniel (2000). Internacionalización de la agenda educativa: Repensando el modelo hegemónico en América Latina. Trabajo presentado en el Seminario Educación y Sociedad, Clacso, Flacso e Instituto Paulo Freire, Buenos Aires, Argentina.

Yurén, Teresa; Araújo-Olivera, Stella (2003). Estilos docentes, poderes y resistencias ante una reforma curricular. El caso de formación cívica y ética en la escuela secundaria. Revista mexicana de investigación educativa, 8(19), 631-652.

Zorrilla, Juan Fidel (2012). Prioridades formativas para el bachillerato mexicano. La agenda mínima. Perfiles Educativos, 34, 70-83.

Published

2021-06-23

How to Cite

Bartolucci, J. (2021). A Heuristic Review at the Results of the PISA Tests (2000-2018): The Reading Skills of 15-year-olds in Mexico. Revista CS, (34), 301-335. https://doi.org/10.18046/recs.i34.4196