BUSINESS INVESTMENT GROUPS: AN OPTION TOWARDS LOCAL DEVELOPMENT (Article published in Spanish)

Authors

  • Elbar Ramírez Magister en Administración der Empresas, Universidad del Valle, Colombia. Profesor asociado, Universidad Nacional de Colombia, sede Palmira, Colombia. Grupo de investigación “Sociedad, Economía y Empresa” (Director), afiliado a la Universidad Nacional de Colombia, clasificación D de Colciencias.
  • Margot Cajigas Romero Magister en Ciencias de la Organización, Universidad del Valle, Colombia. Profesora, Universidad Autónoma de Occidente y Universidad Nacional de Colombia, sede Palmira, Colombia. “Grupo de investigación en Contabilidad y Finanzas (GICOF)” (Directora), afiliado a la Universidad Autónoma de Occidente Clasificación D de Colciencias.
  • Pedro Jiménez Estévez PEDRO JIMÉNEZ ESTÉVEZ Doctor en Ciencias Económicas y Empresariales, Universidad De Castilla-La Mancha, España. Profesor titular, Universidad de Castilla-La Mancha, España. Director, Centro de Estudios Universitario de Talavera de la Reina, España.

DOI:

https://doi.org/10.1016/S0123-5923(11)70150-4

Keywords:

Group investment, savings, inputs, companies

Abstract

This study aimed to structure the CIEM (Spanish acronym for Business Investment Group) model, which is geared to reducing poverty in each location that adapts the model to its local reality by creating new companies, strengthening those facing difficulties, and reopening companies that have been closed. It was carried out using the social method, based on an opinion poll conducted with potential entrepreneurs and a panel discussion composed of key actors. Their practical ideas, associated with theoretical analysis, led us to conclude that it is feasible to implement a three-dimensional business driving model: new business, enhanced business, and restarting business. These three business categories are supported by the joint efforts of entrepreneurs and investors for building local development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, G. (2010). De la inhibición del cambio y de cómo gestionar el cambio en las organizaciones. Revista BOD Estrategia. Recuperado el 17 de mayo de 2010, de http://www.bodestrategia.com/files/articulos/18.pdf

Angelelli, P.J. y Prats, J. (2005). Fomento de la actividad emprendedora en América Latina y el Caribe. Sugerencias para la formulación de proyectos. Washington, DC: Banco Interamericano de Desarrollo. Recuperado el 4 de septiembre de 2009, de http://idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument.aspx?docnum=1442143

Banco Interamericano de Desarrollo -BID. (2006). Capital semilla para el financiamiento de nuevas empresas. Avances y lecciones aprendidas para América Latina. Recuperado el 4 de septiembre de 2009, de http://www.slideshare.net/chbrandt/capital-semilla-paraneapc-en-la

Banco Mundial. (2009). Informe sobre el desarrollo mundial 2009. Una nueva geografía económica. Recuperado el 4 de septiembre de 2009, de http://siteresources.worldbank.org/INTWDR2009/Resources/WDR_OVERVIEW_ES_Web.pdf

Collins, C.J. y Porras, I.J. (1995). Empresas que Perduran. Bogotá: Norma.

Comisión Económica para América Latina - CEPAL. (2008). Panorama social de América Latina. Recuperado el 4 de septiembre de 2009, de http://www.eclac.org/cgi-bin/getProd.asp?xml=/publicaciones/xml/3/34733/P34733.xml&xsl=/dds/tpl/p9f.xsl&base=/tpl/topbottom.xslt

Cortina, A. (1999). El mundo de los valores. Ética mínima y educación. Madrid: El Búho.

Cuenca, Á. (1996). Ética Itinerante. Murcia: Universidad de Murcia.

Dini, M. (2006). Acciones colectivas: generación de confianza y cooperación para la competitividad (Borrador de documento, mayo de 2006). Recuperado el 4 de septiembre de 2009, de http://idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument.aspx?docnum=899863

Hill, C.W.L. (2001). Negocios Internacionales. Madrid: McGraw-Hill.

Hill, C.W.L. (2007). Negocios Internacionales. Madrid: McGraw-Hill.

Kriegel, R. y Patler, L. (1994). Si no está roto rómpalo. Bogotá: Norma.

Krugman, P. y Obstfeld, M. (1993). Economía Internacional, Teoría y Política. España: Addison Wesley.

Larousse. (2001). Diccionario enciclopédico 2001 (7ma ed.). Bogotá: Larousse Colombia.

Loossens, R. (2009). Innovación, Empresarialidad y capital intelectual en PYMES de alto crecimiento. Washington, DC: Fondo multilateral de inversiones, División de ciencia y tecnología, BID. Recuperado el 4 de septiembre de 2009, de http://idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument.aspx?docnum=1887366

López, J. y Ros, G.J. (2005). Las tesis doctorales. Producción evaluación y defensa. Madrid: Fragua.

Luna, M. y Sáenz, V. (2004). Macro impacto con micro dinero: 25 años de apoyo a la microempresa. Washington, DC: BID. Recuperado de http://books.google.com.co/books?id=ztiB60calF0C&printsec=frontcover&dq=macro+impacto+con+micro+dinero.+luna&source=bl&ots=uPPemv63pe&sig=RT5fiRm-mRs6Kf7yLawDQZ1T0rA&hl=es&ei=S8Q9Taz2EoG88gatnMiMCg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CBEQ6AEwAA#v=onepage&q&f=false

Porter, M.E. (1993a). Estratégia Competitiva. México: CECSA.

Porter, M.E. (1993b). Ventaja Competitiva. México: CECSA.

Prouvost, B. (1995). Innovar en la empresa. Las claves del éxito. México DF: Alfaomega.

Ross, S.A., Westerfield, R. y Jaffe, J.F. (2009). Finanzas Corporativas (8va ed.). México: McGraw-Hill.

Samuelson, P. y Nordhaus, W. (1999). Economía (14th ed.). Madrid: McGraw-Hill.

Schumpeter, J.A. (1996). Capitalismo, socialismo y democracia I. Barcelona: Folio.

Tovar, M.J. (2008). Caracterización del ahorro de los hogares en Colombia. Coyuntura Social, 38-39, 183-206.

Tudor, R. (2001). La creatividad y la administración del cambio. México: Oxford University Press.

Varela, R. (2001). Innovación Empresarial, Arte y ciencia en la creación de empresas (2da. ed.). Bogotá: Prentice Hall.

Published

2011-03-31

Issue

Section

Research articles

How to Cite

BUSINESS INVESTMENT GROUPS: AN OPTION TOWARDS LOCAL DEVELOPMENT (Article published in Spanish). (2011). Estudios Gerenciales, 27(118), 139-162. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(11)70150-4