No solo se aprende desde el tablero: factores socioculturales que inciden en la relación de problemas aritméticos por parte de estudiantes con discapacidad visual

Authors

  • Diego Fernando Monero Restrepo Autor
  • María del Mar Morales Autora
  • Natalia Romero Bravo Autora
  • Valentina Moreno Moreno Autora

DOI:

https://doi.org/10.18046/retf.i18.5175

Keywords:

factores socioculturales, educación especial, estudiantes con discapacidad visual, resolución de problemas matemáticos

Abstract

Abstract:

Mathematics relies on visual resources such as graphics, basic operations and algorithmic processes on the board, which represents a difficulty for students with visual disabilities and has generated exclusion in classrooms. For this reason, the present case study aims to identify the sociocultural factors that influence the resolution of the mathematical problems, through and ethnographic-designed methodology. Thus, teachers must create an environment of participation and implement a Special Education model inside of the classrooms in order to eliminate sociocultural factors including discrimination, exclusion and subestimation, which affect the problem-solving processes by students with visual disability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Correa Hernández, Y. P., & Pulido Mahecha, E. J. (2014). Adaptación e implementación de recursos didácticos para la enseñanza de ecuaciones de primer y segundo grado a niños con discapacidad visual en un aula inclusiva. Revista Científica, 2, 510–514.
Dominik, Michał, Kempa, Rojewska. (2018), Factors influencing the process of learning mathematics among visually impaired and blind people. Computers in Biology and Medicine.
Duque B. E., Ospina M del P. La relación entre discapacidad visual e inclusión educativa: Las brechas entre lo normativo y lo sociocultural. Universidad Católica de Pereira: Pereira; 2019.
Fernández, J. E. (1996). La Enseñanza de la Matemática a los Ciegos (1.a ed.). Madrid, España: Guías.
Freire, P (1968). Pedagogía del oprimido. (2.a ed.) Madrid, España: Siglo XXI Editores.
Ministerio de Educación Nacional (1994). Lineamientos curriculares para el área de matemáticas. Bogotá D.C.
Padilla, A. (2011). Inclusión educativa en personas con discapacidad. Revista Colombiana de Psiquiatría, 4, 670-699.
Zambrano J. M., Tóala R. A., Bolívar O. E., Cruz J. C. (2017). Inclusión educativa virtual en estudiantes con discapacidades visuales. Dom Cien. 3: 188-200.

Downloads

Published

2022-01-04

How to Cite

No solo se aprende desde el tablero: factores socioculturales que inciden en la relación de problemas aritméticos por parte de estudiantes con discapacidad visual. (2022). Trans-Pasando Fronteras, (18), 27-37. https://doi.org/10.18046/retf.i18.5175