Price behavior in the domestic air passenger markets
DOI:
https://doi.org/10.18046/j.estger.2022.164.5042Keywords:
air transportation, market concentration, pricing, competition, routesAbstract
The following is a study on the behavior of ticket prices in domestic passenger air transportation markets. The research had a quantitative approach and correlational scope; data were collected from 21 countries and the variables studied were market concentration, prices/km, number of airlines per route and per country, flight distance, and economic freedom index. There is a correlation of 0.61 between concentration levels and average prices per kilometer; there is also a correlation of -0.945 between price/km and the number of airlines per route. For each airline entering a route, prices can decrease by 11.6% and as the number of airlines operating in a country increases, the Herfindahl-Hirschman index and ticket prices per kilometer decrease.
Downloads
References
Acero, D., Fajardo, E. y Romero, H. (2017). El mercado de transporte aéreo en américa latina: una revisión de literatura. Revista Espacios, 39(3), pp. 7-28. https://www.revistaespacios.com/a18v39n03/a18v39n03p07.pdf
Álvarez, J. L. (2017). Comentarios sobre la doctrina argentina de derecho aeronáutico internacional y las libertades del aire, en el pensamiento del dr. Enrique Ferreira. Revista Montalbán, 1(49). https://revistasenlinea.saber.ucab.edu.ve/temas/index.php/revistamontalban/article/view/3352
Alvear-Téllez, J. (2015). Hacia una concepción comprehensiva de la libertad económica un paradigma a desarrollar. Estudios constitucionales, 13(1), 321-372. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-52002015000100010&script=sci_arttext&tlng=p
Anaya, A. (2014). Oligopolio y poder de mercado, discusión de la hipótesis de precios rígidos. Revista Economía Informa, 384, 109-127. https://www-sciencedirect-com.loginbiblio.poligran.edu.co/science/article/pii/S018508491470413X
Anderson, D., Sweeney, D. y Williams, T. (2008). Estadística para administración y economía (10.a ed.). México: Cengage Learning.
Azcona, M., Manzini, F. y Dorati, J. (2013). Precisiones metodológicas sobre la unidad de análisis y la unidad de observación. Cuarto congreso internacional de investigación de la facultad de psicología de la universidad nacional de la plata. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/45512/Documento_completo.pdf?sequence=1
Banco Mundial (2017). Datos transporte aéreo, pasajeros transportados. http://datos.bancomundial.org/indicador/IS.AIR.PSGR.
Banco Mundial (2021). PIB per cápita (US$ a precios actuales). https://datos.bancomundial.org/indicator/NY.GDP.MKTP.CD
Barrón, P. (2011). El efecto del tamaño y concentración del mercado bancario sobre el riesgo sistémico de la banca privada boliviana. Revista de Análisis, 15, 97-143. https://200.87.133.250/webdocs/publicacionesbcb/revista_analisis/ra_vol15/articulo_3_v15.pdf
Bilotkach, V., Gorodnichenko, Y. y Talavera, O. (2009). Are airlines' price-setting strategies different? Journal of Air Transport Management 16(1), 1-6. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2009.04.004
Brons, M., Pels, E., Nijkamp, P. y Rietveld, P. (2002). Price elasticities of demand for passenger air travel: A meta-analysis. Journal of Air Transport Management, 8(3), 165-175. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0969699701000503
Cáceres, R. y Cabrera, J. (2017). La industria europea del transporte aéreo: historia y peculiaridades económicas. Universidad de La Laguna, España. https://arethuse.webs.ull.es/mesasdetrabajo/ponencia caceresycabrera.pdf
Cardoso, C. (2016). Competencia económica en el sector de transporte aéreo de pasajeros en México. Revista Economía Informa, 397 (marzo-abril), 39-60. https://doi.org/10.1016/j.ecin.2016.03.003
Córdoba, C. y Moreno, D. (2017). La importancia de una buena estrategia de fijación de precios como herramienta de penetración de mercados. Revista Tendencias, 18(2). https://doi.org/10.22267/rtend.171802.73
Correa-Escobar, J. F. (2018). Tendencias en el desarrollo social y económico en relación al transporte aéreo, Aerotrópolis. Lámpsakos, (20), 9-11. http://dx.doi.org/10.21501/21454086.2933
Dagnino, J. (2014). Coeficiente de correlación lineal de Pearson. Chil Anest, 43, 150-153. http://www.sachile.cl/upfiles/revistas/54e63a1a778ff_15_correlacion-2-2014_edit.pdf
Daimiel, R. P. (2017). Análisis de la incidencia del transporte aéreo sobre el turismo. Las alianzas estratégicas. https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/3040/Daimiel_Rodrigue_Patricia.pdf?sequence=1
Díaz, O. y Carvajal, A. (2016). Efectos de la liberalización en la geografía del transporte aéreo en Colombia. Cuadernos Geográficos, 55(2), 344-364. https://www.redalyc.org/pdf/171/17149048016.pdf
Fraser Institute (2018). Economic Freedom. https://www.fraserinstitute.org/economic-freedom/map?geozone=world&page=map&year=2018
Friedman, M. y Friedman, R. (1980). Free to choose: A personal statement. New York: Harvest.
Garmendia, J. (2020). Niveles de competencia en el mercado domés-tico de transporte aéreo en Colombia y comparativa con nueve economías. Revista Mexicana de Economía y Finanzas Nueva Época REMEF, 15(2), 227-240. https://www.remef.org.mx/index.php/remef/article/view/367
Garmendia, J. y Cubides, A. (2020). El servicio de plataformas en línea especializadas en venta de boletos aéreos. Suma de Negocios, 11(25), 116-124. http://doi.org/10.14349/sumneg/2020.V11.N25.A3
Galindo-Domínguez, H. (2020). Estadística para no estadísticos. Editorial Área de Innovación y Desarrollo.
Goetz, A. R. y Graham, B. (2004). Air transport globalization, liberalization and sustainability: Post-2001 policy dynamics in the United States and Europe. Journal of Transport Geography, 12(4), 265-276. https://www-sciencedirect-com.loginbiblio.poligran.edu.co/science/article/abs/pii/S0966692304000602?via%3Dihub
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2017). Alcance de la Investigación. http://metabase.uaem.mx/bitstream/handle/123456789/2792/510_06_color.pdf?sequence=1
Hernández-Lalinde, J. D., Espinosa-Castro, J. F., Peñaloza-Tarazona, M. E., Fernández-González, J. E., Chacón-Rangel, J. G., Toloza-Sierra, C. A., y Bermúdez-Pirela, V. J. (2018). Sobre el uso adecuado del coeficiente de correlación de Pearson: definición, propiedades y suposiciones. http://bonga.unisimon.edu.co/handle/20.500.12442/2469
Kappes, J. W. y Merkert, R. (2013). Barriers to entry into European aviation markets revisited: A review and analysis of managerial perceptions. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 57, 58-69.
Maldonado, J. (2018). Metodología de la Investigación Social. Bogotá: Ediciones de la U.
Miranda, A. y Gutiérrez, J. (2015). Fundamentos económicos del derecho de la competencia: los beneficios del monopolio vs los beneficios de la competencia. Revista Derecho Competencia, 2(2), 269-400, enero-diciembre 2006. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2614981
Navarro, J., Ocampo, C. y Saumeth, L. (2013). Concentración y precios en el mercado mundial de aceite de palma 1985-2005. Revista Tendencias, 14(2), 143-162. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4722764
O’Connell, J. F., Avellana, R. M., Warnock-Smith, D. y Efthymiou, M. (2020). Evaluating drivers of profitability for airlines in Latin America: A case study of Copa Airlines. Journal of Air Transport Management, 84, 101727. https://www-sciencedirect-com.loginbiblio.poligran.edu.co/science/article/abs/pii/S0969699718301510
Orekhova, S. y Kislitsyn, V. (2019). Influence of power asymmetry on economic growth of industry markets: A Russian case. Revista Espacios, 40(6). https://ww.revistaespacios.com/a19v40n06/a19v40n06p06.pdf
Park, Y. y Ha, H. K. (2006). Analysis of the impact of high-speed railroad service on air transport demand. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 42(2), 95-104. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1366554505000748
Pontificia Universidad Católica de Chile (2009). Concentración de la propiedad en el mercado de generación eléctrica en Chile. https://hrudnick.sitios.ing.uc.cl/alumno09/concentra/indices/indices.htm
Quirós, F. y Vega, M. (2011). Estrategias de fijación de precios en el transporte aéreo de pasajeros. En Turismo y desarrollo económico: IV jornadas de investigación en turismo (pp. 121-138). https://idus.us.es/handle/11441/53100
Ramos, D. (2015). Evaluación del impacto de la competencia en un mercado parcialmente protegido: el transporte aéreo interinsular en Canarias (2003-2012). Revista de Geografía Norte Grande, 61(1). https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-34022015000200008&script=sci_arttext
Rosa, I., Rondán, F. y Díez, E. (2020). Gestión de precios (8.ª ed.). Madrid: ESIC Editorial.
Roy-García, I., Rivas-Ruiz, R., Pérez-Rodríguez, M. y Palacios-Cruz, L. (2019). Correlación: no toda correlación implica causalidad. Revista Alergia México, 66(3), 354-360.
Ruiz, E., Rodríguez, P. y Biedma, E. (2016). Entry barriers, concentration and competition in the Spanish audit market. Spanish Journal of Finance and Accounting, 45(1). https://doi.org/10.1080/02102412.2015.1092232
Ruiz, C., Ruiz, L. y Morales, J. (2017). Justificación topológica del índice de Herfindahl-Hirschman como índice generado por normas. Revista Semestre Económico, 20(45), 133-161.
Sampedro, J. L. y Sequeiros, S. (2002). El mercado y la globalización (vol. 103). Editorial Destino.
Sánchez-Bruno, A. y Borges-del Rosal, Á. B. (2005). Transformación Z de Fisher para la determinación de intervalos de confianza del coeficiente de correlación de Pearson. Psicothema, 17(1), 148-153. https://www.redalyc.org/pdf/727/72717124.pdf
Stamolampros, P. y Korfiatis, N. (2019). Airline service quality and economic factors: An ARDL approach on US airlines. Journal of Air Transport Management, 77, 24-31. https://www-scopus-com.loginbiblio.poligran.edu.co/record/display.uri?eid=2-s2.0-85063115197&origin=resultslist&zone=contextBox
Szabo, S., Blistanova, M., Mako, S., Vajdova, I. y Pilat, M. (2020). Algrithmic optimization of the calculation with the consideration of the interconnection of the basic economic parameters of the flight route of the model air carrier. Management Systems in Production Engineering, 28(1), 34-39. https://sciendo.com/pdf/10.2478/mspe-2020-0006
Urias, H. Q. y Salvador, B. R. P. (2014). Estadística para ingeniería y ciencias. Grupo Editorial Patria.
Vargas, G. y Rodríguez, C. (2016). Oligopolio y estrategias de competencia en el mercado de minoristas en México. Revista Economía Informa, 400, 3-23. https://doi.org/10.1016/j.ecin.2016.09.002
Vela-Meléndez, L., Abanto-Rodríguez, M., Banda-Coronel, E., Fernández-Vásquez, K., Gálvez-Cerna, P., Guerrero-Sausa, J. y Spelucin-Neira, P. (2017). Poder de mercado y barreras de entrada. Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo Facultad de Ciencias Económicas, Administrativas y Contables. Escuela Profesional de Economía. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/63428/1/Poder_Mercado.pdf
Wang, K., Zhang, A. y Zhang, Y. (2018). Key determinants of airline pricing and air travel demand in China and India: Policy, ownership, and LCC competition. Transport Policy, 63, 80-89. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2017.12.018
Zitrický, V., Gašparík, J. y Pečený, L. (2015). The methodology of rating quality standards in the regional passenger transport. Transport problems, 10. https://www.exeley.com/transport_problems/pdf/10.21307/tp-2015-062
Zurita, J. (2014). Análisis de la concentración y competencia en el sector bancario. BBVA Research, documento de trabajo N° 14/23. https://www.bbvaresearch.com/wp-content/uploads/2014/09/WP-concentraci%C3%B3n-y-competencia-sector-bancario.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Articles are the sole responsibility of their authors, and will not compromise Icesi’s University principles or policies nor those of the Editorial Board of the journal Estudios Gerenciales. Authors authorize and accept the transfer of all rights to the journal, both for its print and electronic publication. After an article is published, it may be reproduced without previous permission of the author or the journal but the author(s), year, title, volume, number and range of pages of the publication must be mentioned. In addition, Estudios Gerenciales must be mentioned as the source (please, refrain from using Revista Estudios Gerenciales).