STRATEGIC DIRECTION SUPPORTED ON THE ICT (Article published in Spanish)
DOI:
https://doi.org/10.1016/S0123-5923(09)70074-9Keywords:
Strategic Analysis, Strategic, Strategy Formulation, Strategic implants, ICT, information systemsAbstract
The strategic direction should be a continuous process that supports the long-term goals mapped out within companies, a process which involves the implementation of a strategic plan that is recognized, understood and accepted by the staff responsible for implementation. In addition, this plan should take into account the company as a whole and its relationship with the environment, in this regard support the information technology and communications is vital. The objective of this research and the main expected result is to identify the ICT tools that support the strategic management process; in this sense the methodology meets the criteria for basic research as a first theoretical approach.
Downloads
References
Ansoff, I.H. (1997). La dirección estratégica en la práctica empresarial. México: Pearson.
Bateman, T. y Scott, S.A. (2004). Administración: Un nuevo panorama competitivo. México: McGraw-Hill Interamericana.
Betancourt, B. (2005). Análisis sectorial y competitividad. Santiago de Cali, Colombia: Poemia.
Blank, B.L. (2002). La administración de organizaciones: un enfoque estratégico. Cali, Colombia: Artes graficas del valle, Universidad del Valle.
Bonsón, E. (1999) Tecnologías inteligentes para la gestión empresarial. México: Alfaomega Grupo Editorial.
Certo, S.C. (1986). Administración Moderna. México: Nueva Editorial Interamericana.
Chong, A. (2007). Mod. IV: Usos Educativos de la Teleconferencia. Recuperado el julio 22, 2008, de: www.ulsa.edu.mx/~edudist1/nuevas_tecnologias/p resentaciones/m4/ses ion1.ppt
Corporación Bucaramanga Emprendedora. (2001). Innovación tecnológica: estrategias de innovación y tecnología para incrementar la competitividad de su empresa (Vol.4). Cali, Colomb ia : IC ESI.
Dess, G.G. y Lumpkin, G.T. (2003). Dirección estratégica: Creando ventajas competitivas. Madrid, España: McGraw-Hill Interamericana.
Drucker, P. (1970). Tecnología, Administración y Sociedad. México: Roble.
Fernández, J., López, J., Rodríguez, A. y Sandulli, F. (2007). El impacto del uso efectivo de las TIC sobre la eficiencia técnica de las empresas españolas. Estudios Gerenciales, 2 3(10 3), 65 – 84.
Gómez, C. (1992). El desafío de los nuevos medios de comunicación. México: AMIC.
Gómez, L.R. y Balkin, D. (2003). Administración. Madrid, España: McGraw-Hill.
Goodstein, L.D., Nolan, T.M. y Pfeiffer, J.W. (1998). Planeación Estratégica Aplicada. Bogotá, Colombia: McGraw-Hill.
Hill, W.L. y Jones, G.R. (1996). Administración estratégica: un enfoque integrador. Bogotá, Colombia: McGraw-Hill Interamericana.
Huidrobo, J.M. y Roldán, D. (2005). La tecnología e-business. Madrid, España: Thomson Paraninfo.
Jarillo, C. (1992). Dirección Estratégica. Madrid, España: McGraw-Hill.
Johnson, G. y Scholes, K. (1997). Dirección Estratégica: Análisis de la estrategia de las organizaciones. Madrid, España: Prentice Hall.
Johnson, G. y Scholes, K. (2001). Dirección Estratégica. Madrid, España: Prentice Hall.
Kaplan, R. y Norton, D. (2005). La organización focalizada en la estrategia. Barcelona, España: Gestión 2000.
Laínez, J.A. y Bellostas, A.J. (1991). La Planificación y Gestión estratégica en grupos multinacionales: Los modelos de simulación. Revista Españ ola de Financiación y Contabilida d, 21 501 – 534.
Malaver, F. y Vargas, M. (2007). Los indicadores de innovación en América Latina: Nuevos avances y desafíos. Recuperado el 10 de Abril, 2008, de: www2.ricyt.org/docs /VII_Congreso /D IA_2 4/SALA_B/14_00/Marisela_Vargas.ppt
Porter, M. (1984). Estrategia competitiva: Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia. México: Continental.
Valor, J. (2006). Acertar en la tecnología. IESE, Revista de Antiguos alumnos, 100, 100 – 105.
Vilar, J. (2007). El papel de las TIC en la empresa del siglo XXI. Recuperado el 20 de Mayo, 2008, de: http://www.tecnobiz.com/el-papel-de-las-ti c-en-las-empresas.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Articles are the sole responsibility of their authors, and will not compromise Icesi’s University principles or policies nor those of the Editorial Board of the journal Estudios Gerenciales. Authors authorize and accept the transfer of all rights to the journal, both for its print and electronic publication. After an article is published, it may be reproduced without previous permission of the author or the journal but the author(s), year, title, volume, number and range of pages of the publication must be mentioned. In addition, Estudios Gerenciales must be mentioned as the source (please, refrain from using Revista Estudios Gerenciales).