REDEFINITION AND TRENDS OF THE CONCEPT OF STRATEGY FOR THE COLOMBIAN MANAGER (Article published in Spanish)
DOI:
https://doi.org/10.1016/S0123-5923(12)70199-7Keywords:
Business strategy, firm objectives, industry studiesAbstract
In Colombia, only a few specialized studies have been conducted on the topic of strategy andstrategic thinking with reference to employers and companies. The inquiry shows the findingsof some research works on this subject at Universidad del Rosario, Universidad de los Andes,and, Icesi University in Cali, which are pioneers in these kinds of studies aiming at learningmore about how Colombian managers think and act. In this opportunity, the question regardingthis topic was addressed by the business management group at the CES University and thebusiness sustainability group at Universidad del Rosario, who use the knowledge, obtainedthrough conferences in entrepreneurial courses, to contribute to raising interest in definingthe concept of strategy from the perspective of Colombian managers.Downloads
References
Aguilar, F.M. (2007). Los Modelos más Populares de Estrategia Empresarial. UPIICSA, 5(45), 1-6.
Camillus, J.C. (2008). La estrategia como problema perverso. Harvard Business Review America Latina, 86(5), 85-93.
Casazza, M. (2009). La estrategia antes de la estrategia: una mirada comparativa acerca del papel de la estrategia en el mundo de los negocios entre los siglos xix y xx. Revista Científica, 13(1), 37-50.
Castillo, M.E. (2010). Empresarios exitosos: cómo toman decisiones. Revista Venezolana de Gerencia, 15(52), 548-569.
Collis, D. y Rukstad, M.G. (2008). ¿Puede usted decir cuál es su estrategia? Harvard Business Review América Latina, 86(4), 110-119.
Gamboa, C., Arellano, R. y Nava, V.Y. (2003). Actores y Fines de las Estrategias Empresariales Investigadoras del Centro de Estudios de la Empresa. Visión Gerencial, 2(1), 28-39.
Ghemawat, P. (2007). Gestionar las diferencias. El desafío central de una estrategia global. Harvard Business Review, 41-51.
Gómez, N.L. (2004). Creación de empresas y estrategia. Reflexiones desde el enfoque de recursos. Pensamiento & Gestión, 17, 112-133.
Hamel, G. y Valikangas, L. (2003). En busca de la resiliencia. Boston, MA: Harvard Business School Publishing Corporation.
Londoño, C.F. (2004). Grupo empresarial antioqueño. Evolución de políticas y estrategias, 1978-2002. Revista EIA, 1, 47-62.
Lublin, J.S. (2011, 22 de abril). Los 12 ejecutivos más codiciados en el mundo empresarial de Estados Unidos. The Wall Street Journal Americas, p. 9.
Mintzberg, H. (1993). Las cinco Ps de la estrategia. Publicado originalmente en la California Management Review (octubre de 1987). Adaptado de H. Mintzberg, El proceso estratégico conceptos y casos. México: Prentice Hall.
Montoya, R.I.A. (2009). La formación de la estrategia en Mintzberg y las posibilidades de su aportación para el futuro. Revista Facultad de Ciencias Económicas, 16(2), 23-44.
Parada, P. y Planellas, M. (2007). ¿Qué es Estrategia Corporativa? Harvard Deusto Business Review, 1-21.
Plaza, V.B. (2004). La concepción estratégica y el liderazgo. Lima: Universidad San Ignacio de Loyola.
Tejada, M.L.G. (2008). Una nueva estrategia para el desarrollo empresarial en Antioquia. Revista Mercatec, 42, 21-26.
Vargas, J. y Guillen, I. (2005). Los procesos de transformación estratégica en relación con la evolución de las organizaciones. Estudios Gerenciales, 94, 65-80. Recuperado de http://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/estudios_gerenciales/article/view/156
Vásquez, O. (2002). La idónea implementación estratégica es condición necesaria para aspirar al éxito de la empresa. Estudios Gerenciales, 85, 41-66. Recuperado de http://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/estudios_gerenciales/article/view/98/html
Downloads
Published
Issue
Section
License
Articles are the sole responsibility of their authors, and will not compromise Icesi’s University principles or policies nor those of the Editorial Board of the journal Estudios Gerenciales. Authors authorize and accept the transfer of all rights to the journal, both for its print and electronic publication. After an article is published, it may be reproduced without previous permission of the author or the journal but the author(s), year, title, volume, number and range of pages of the publication must be mentioned. In addition, Estudios Gerenciales must be mentioned as the source (please, refrain from using Revista Estudios Gerenciales).