REDEFINITION AND TRENDS OF THE CONCEPT OF STRATEGY FOR THE COLOMBIAN MANAGER (Article published in Spanish)

Authors

  • Jahir Alexander Gutierrez Ossa Docente e investigador, Facultad de Administración, Universidad CES, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.1016/S0123-5923(12)70199-7

Keywords:

Business strategy, firm objectives, industry studies

Abstract

In Colombia, only a few specialized studies have been conducted on the topic of strategy andstrategic thinking with reference to employers and companies. The inquiry shows the findingsof some research works on this subject at Universidad del Rosario, Universidad de los Andes,and, Icesi University in Cali, which are pioneers in these kinds of studies aiming at learningmore about how Colombian managers think and act. In this opportunity, the question regardingthis topic was addressed by the business management group at the CES University and thebusiness sustainability group at Universidad del Rosario, who use the knowledge, obtainedthrough conferences in entrepreneurial courses, to contribute to raising interest in definingthe concept of strategy from the perspective of Colombian managers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, F.M. (2007). Los Modelos más Populares de Estrategia Empresarial. UPIICSA, 5(45), 1-6.

Camillus, J.C. (2008). La estrategia como problema perverso. Harvard Business Review America Latina, 86(5), 85-93.

Casazza, M. (2009). La estrategia antes de la estrategia: una mirada comparativa acerca del papel de la estrategia en el mundo de los negocios entre los siglos xix y xx. Revista Científica, 13(1), 37-50.

Castillo, M.E. (2010). Empresarios exitosos: cómo toman decisiones. Revista Venezolana de Gerencia, 15(52), 548-569.

Collis, D. y Rukstad, M.G. (2008). ¿Puede usted decir cuál es su estrategia? Harvard Business Review América Latina, 86(4), 110-119.

Gamboa, C., Arellano, R. y Nava, V.Y. (2003). Actores y Fines de las Estrategias Empresariales Investigadoras del Centro de Estudios de la Empresa. Visión Gerencial, 2(1), 28-39.

Ghemawat, P. (2007). Gestionar las diferencias. El desafío central de una estrategia global. Harvard Business Review, 41-51.

Gómez, N.L. (2004). Creación de empresas y estrategia. Reflexiones desde el enfoque de recursos. Pensamiento & Gestión, 17, 112-133.

Hamel, G. y Valikangas, L. (2003). En busca de la resiliencia. Boston, MA: Harvard Business School Publishing Corporation.

Londoño, C.F. (2004). Grupo empresarial antioqueño. Evolución de políticas y estrategias, 1978-2002. Revista EIA, 1, 47-62.

Lublin, J.S. (2011, 22 de abril). Los 12 ejecutivos más codiciados en el mundo empresarial de Estados Unidos. The Wall Street Journal Americas, p. 9.

Mintzberg, H. (1993). Las cinco Ps de la estrategia. Publicado originalmente en la California Management Review (octubre de 1987). Adaptado de H. Mintzberg, El proceso estratégico conceptos y casos. México: Prentice Hall.

Montoya, R.I.A. (2009). La formación de la estrategia en Mintzberg y las posibilidades de su aportación para el futuro. Revista Facultad de Ciencias Económicas, 16(2), 23-44.

Parada, P. y Planellas, M. (2007). ¿Qué es Estrategia Corporativa? Harvard Deusto Business Review, 1-21.

Plaza, V.B. (2004). La concepción estratégica y el liderazgo. Lima: Universidad San Ignacio de Loyola.

Tejada, M.L.G. (2008). Una nueva estrategia para el desarrollo empresarial en Antioquia. Revista Mercatec, 42, 21-26.

Vargas, J. y Guillen, I. (2005). Los procesos de transformación estratégica en relación con la evolución de las organizaciones. Estudios Gerenciales, 94, 65-80. Recuperado de http://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/estudios_gerenciales/article/view/156

Vásquez, O. (2002). La idónea implementación estratégica es condición necesaria para aspirar al éxito de la empresa. Estudios Gerenciales, 85, 41-66. Recuperado de http://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/estudios_gerenciales/article/view/98/html

Published

2012-03-31

Issue

Section

Research articles

How to Cite

REDEFINITION AND TRENDS OF THE CONCEPT OF STRATEGY FOR THE COLOMBIAN MANAGER (Article published in Spanish). (2012). Estudios Gerenciales, 28(122), 153-168. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(12)70199-7