ESTIMATING THE SCHOOL EFFECT IN COLOMBIA: 1980–2009 (Article published in Spanish)

Authors

  • Silvio Fernando López Mera Docente investigador, Universidad de Antioquia, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.1016/S0123-5923(12)70193-6

Keywords:

ICFES test, school effect, educational sector, hierarchical analysis, pruebas Saber

Abstract

Based on the results from ICFES tests (Colombian equivalent of the American SATs) from 1980to 2009, the study uses a hierarchical/multi-level analysis to provide an estimate of the schooleffect in each educational sector for three different tests. The results suggest that the publicschool effect has always been smaller than that of private schools in the last thirty years andthat the effect on the mathematics section of the test is always smaller, regardless of the educationalsector. They also indicate that since 2000 there has been a considerable drop in thecoefficient, which could be related to the change in the tests that year. Lastly, an intertemporalanalysis of score percentiles reveals that private schools have traditionally ranked higher thantheir public counterparts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Silvio Fernando López Mera, Docente investigador, Universidad de Antioquia, Colombia
    Research areas. 1. Economía de la educación 2. Pobreza 3. Microeconometria y evaluación de políticas publicas

References

Barrientos, J. (2008). Calidad de la educación pública y logro académico en Medellín: 2004-2006. Una aproximación por regresión intercuartil. Lecturas de Economía, 68.

Bryk, A. y Raudenbush, S. (1986). A herarquical model for studying school effects. Sociology of Education, 59(1), 1-17.

Caballero, C. (2009). La impronta de Carlos Lleras Restrepo en la economía colombiana de los años sesenta del siglo XX. Recuperado el 1 de mayo de 2011, de http://res.uniandes.edu.co/view.php/599/index.php?id=599

Cameron, A. y Trivedi, P. (2009). Microeconometrics using Stata. College Station, TX: Stata Press.

Casas, A., Gamboa, L. y Piñeros, L. (2002). El efecto escuela en Colombia: 1999-2000. Borradores de Investigación, 27.

Castaño, E. (1998). El efecto colegio sobre la variabilidad del rendimiento en matemáticas. Lecturas de Economía, 49.

Coleman, J.S., Campbell, E., Hobson, C., Mcpartland, J., Mood, A., Weinfeld, F. y York, R. (1966). Equality of educational opportunity. Cambridge: Harvard University Press.

Correa, J. (2004). Determinantes del rendimiento educativo de los estudiantes de secundaria en Cali: Un Análisis multinivel. Revista Sociedad y Economía, 6, 81-105.

Decreto 61, Por el cual se institucionaliza el "Plan Universalización de la Educación Básica Primara", Ministerio de Hacienda y Crédito Público de la República de Colombia. (1992). Recuperado de http://www.presidencia.gov.co/prensa_new/decretoslinea/1992/enero/14/dec0061141992.pdf

Decreto 1278, Por el cual se expide el Estatuto de Profesionalización Docente, Ministerio de Educación Nacional de la República de Colombia. (2002). Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-86102_archivo_pdf.pdf.

Determinantes de la calidad de la educación en Colombia. Archivos de Economía, 159.

Hox, J. (1995). Applied multilevel analysis. Amsterdam: TT-Publikaties.

ICFES. (2005). Nueva estructura de los examines de estado de ingreso a la educación superior y validación del bachillerato académico en un solo examen. Bogotá: Autor.

Jencks, C. (1972). Inequality: A reassessment of the effect of family and schooling in America, New York, NY: Basic Books.

Kremer, M. y Maskin, E. (1996). Wage inequality and segregation by skill. National Bureau of Economic Research working paper, 5718. Recuperado de http://www.nber.org/papers/w5718

Ley 30, Por la cual se organiza el servicio público de la Educación Superior, Congreso de la Republica de Colombia. (1992). Recuperado de http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley/1992/ley_0030_1992.html

Ley 715, Por la cual se dictan normas orgánicas en materia de recursos y competencias de conformidad con los artículos 151, 288, 356 y 357 (Acto Legislativo 01 de 2001) de la Constitución Política y se dictan otras disposiciones para organizar la prestación de los servicios de educación y salud, entre otros, Congreso de la Republica de Colombia. (2001). Recuperado de http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley/2001/ley_0715_2001.html

Ley 1321, Por medio de la cual se modifican los artículos 2o y 10 de la Ley 122 de 1994, Congreso de la Republica de Colombia. (2009). Recuperado de http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley/2009/ley_1321_2009.html

López, S.F. (2010). El papel de los incentivos y los docentes en la calidad de la educación oficial de Medellín. Trabajo de grado no publicado de maestría (meritoria), Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.

Ministerio de Educación Nacional MEN. (2010). Malas notas en calidad, es tiempo de saber. Recuperado el 10 de agosto de 2010, de http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87176.html

Moreno, H. y Piñeros, L. (1998). Factores asociados al logro en matemáticas en el examen del ICFES: Una comparación entre colegios oficiales y no oficiales. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Restrepo, P. y Alviar, M. (2004). El logro académico y el efecto colegio en las pruebas ICFES en Antioquia. Lecturas de Economía, 60.

Sarmiento, A., Becerra, L. y González, J. (2000). La incidencia del plantel en el logro educativo del alumno y su relación con el nivel socioeconómico. Coyuntura Social, 22.

Tobón, D., Posada, H. y Gallego, P. (2009). Determinants of the performance of the schools in Medellin in the High-School Graduation-Year Test (ICFES). Cuadernos de Administración, 22(38), 311-333.

Published

2012-03-31

Issue

Section

Research articles

How to Cite

ESTIMATING THE SCHOOL EFFECT IN COLOMBIA: 1980–2009 (Article published in Spanish). (2012). Estudios Gerenciales, 28(122), 49-68. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(12)70193-6