LEADERSHIP AS A CORE COMPETENCE THAT TRANSFORMED A COLOMBIAN COMPANY INTO AN INTERNATIONAL GIANT: THE CASE OF CEMENTOS ARGOS (Article published in Spanish)
DOI:
https://doi.org/10.1016/S0123-5923(11)70180-2Keywords:
Internationalization, essential competencies, leadership, loyalty, Antioquia Business Group.Abstract
Cementos Argos has long been regarded as a giant in the Colombian cement manufacturing industry. Thanks to its large capacity to reach a solid position in the domestic market as well as to its unconventional internationalization strategies, it has earned a prominent place in Colombia and other Latin American countries and even in such strong markets as the United States. This research study is an effort to document the international experience of Argos from the perspective of the most widely accepted theories of internationalization available in specialized literature, using the methodological case-study approach. As a result, it was found that retention strategies and the organizational redesign generated by the leadership of corporative management, are vital tools to ensure growth of the company in local and external markets.Downloads
References
Anderson, E. y Gatignon, H. (1986). Modes of Foreign Entry: A Transaction Cost Analysis and Propositions. Journal of International Business Studies, 17(3), 1-26.
Argos, sirvió la diversificación. (2010, 5 de marzo). Revista Dinero, No. 344. Recuperado el 16 de mayo de 2011, de http://www.dinero.com/edicion-impresa/negocios/articulo/argos-sirvio-diversificacion/91963
Buckley, P. (1988). The Limits of Explanation: Testing the Internalization Theory of the Multinational Enterprise. Journal of International Business Studies, 19(2), 181-193.
CEMEX. (s.f.). CEMEX en Colombia. Recuperado de http://www.cemex.com/ES/AcercaCemex/Colombia.aspx
CEPAL. (2006). Cemento: El material que permitió la construcción de la primera translatina global. Capítulo IV: Las translatinas en las industrias básicas. En La inversión extranjera en América Latina y el Caribe 2005 (pp. 114-123). Santiago de Chile: Autores.
Etemad, H. (2004). Internationalization of small and medium-sized enterprises: a grounded theoretical framework and an overview. Canadian Journal of Administrative Sciences, 21(1),1. Recuperado el 8 de mayo de 2007, de http://findarticles.com/p/articles/mi_qa3981/is_200403/ai_n9399256
Expropiación de Cemento Andino. (2006, Marzo 17). Descifrado. Recuperado el 30 de abril de 2007, de http://www.descifrado.com/index.php?id=7&no_cache=1&showUid=14774
Geldres, V.V., Etchebarne, M.S. y Bustos L.H. (2011). La distancia psíquica y el desempeño exportador: un reto para la Pyme en la era de la globalización. Estudios Gerenciales, 27(118), 85-96. Recuperado el 1 de abril de 2011, de http://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/estudios_gerenciales/article/view/392
Johanson, J. y Vahlne, J-E. (1990). The Mechanism of Internationalization. International Marketing Review, 7(4), 11-24.
Kock, C. y Guillen, M. (2001). Strategy and structure in developing countries: business groups as an evolutionary response to opportunities for unrelated diversification. Industrial and Corporate Change, 10(1), 77-113.
Las 100 empresas más grandes de Colombia. (2011, 1 de mayo). Revista Semana. Recuperado el 16 de mayo de 2011, de http://www.semana.com/especiales/100-empresas-grandes-colombia/155800-3.aspx
López, J. F. (Abril 14, 2007a). Rompiendo paradigmas: José Alberto Vélez, presidente de Argos, condujo la estrategia de internacionalización más exitosa de la industria colombiana en los últimos años. Con una inversión de US$800 millones en Estados Unidos hoy la compañía es la sexta productora de concreto en el mercado norteamericano. Poder. Edición 02-06, 26, 19-23.
López, J.F. (Abril 14, 2007b). En un mundo global, creces o desapareces. Para José Alberto Vélez, presidente de Argos, la internacionalización de la compañía no era una opción, sino una necesidad. Anuncia nuevas inversiones en Colombia y Estados Unidos. Poder. Edición 02-06, 26, 24-29.
Ochoa, H., Cárdenas, M., Fernández, G., López, V.E. y Quintero, L.A. (2007). ¿ Cómo compiten las firmas latinoamericanas en los mercados globalizados?, La estrategia del Grupo Empresarial Antioqueño para enfrentar la competencia internacional: el caso de Inversiones Argos (CD-ROM). Cali, Colombia: Universidad Icesi.
Ochoa, H., Echeverri, V., Fernández, L., Quintero, T. y Wilches, P. (2006). ¿Cómo compiten las firmas latinoamericanas en los mercados globalizados?: La estrategia del grupo empresarial antioqueño para enfrentar la competencia internacional: El caso de Inversiones Nacional de Chocolates. Estudios Gerenciales, 99, 105-129. Recuperado el 1 de abril de 2011, de http://bibliotecadigital.icesi.edu.co/biblioteca_digital/bitstream/item/814/2/Como_compiten_firmas_latinoamericanas_mercados_globalizados.PDF
Ochoa, H., Ramírez, C. E. y Posada, M. E. (2003). Presencia internacional de la Organización Carvajal en México (Working paper Universidad Icesi).
Ochoa, H., Solano, N. y Ríos, A.M. (2011). La innovación como competencia central en la internacionalización de las firmas latinoamericanas en el proceso de Bico Internacional, empresa del grupo Carvajal S.A. Estudios Gerenciales, 27(119), 13-32. Recuperado de http://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/estudios_gerenciales/article/view/1056
Prahalad, C.K. y Hamel, G. (1990). The core competence of the corporation. Harvard Business Review, 68(3), 79-91.
Prahalad, C.K. y Hamel, G. (1996a). Construir puertas de acceso al futuro. (Reimpresión). En Compitiendo por el futuro: Estrategia crucial para crear los mercados del mañana (pp. 259-389). México, D.F.: Ariel.
Prahalad, C.K. y Hamel, G. (1996b). Insertar la perspectiva de las competencias esenciales. (Reimpresión). En Compitiendo por el futuro: Estrategia crucial para crear los mercados del mañana (pp. 291-309). México, DF: Ariel.
Ramírez, C.E. (2006a). Internacionalización de Leonisa: una empresa colombiana de ropa interior. Estudios Gerenciales, 98, 25-55. Recuperado el 1 de abril de 2011, de http://bibliotecadigital.icesi.edu.co/biblioteca_digital/bitstream/item/804/1/Internacionalizacion_Leonisa_empresa%20_colombiana_ropa_interior.pdf
Ramírez, C.E. (2006b). Apuntes de inversión extranjera directa: definiciones, tipología y casos de aplicación colombianos. Apuntes de Economía, 8, 1-25.
Ramírez, C.E., Jiménez, A. y Garrido, J. (2003). Inversión colombiana en el exterior: Bavaria y su estrategia internacional con las cervezas. Estudios Gerenciales, 86, 79-95. Recuperado de http://bibliotecadigital.icesi.edu.co/biblioteca_digital/bitstream/item/298/1/cramirez_ajimenez_jgarrido_bavaria.pdf
Rhinesmith, S.H. (1991). Going Global From the Inside Out. Training & Development, 45(11), 42-47.
Seppo, M. (2007). The role of business networks in the internationalization of Estonian chemical industry enterprises. University of Tartu - Faculty of Economics and Business Administration Working Paper Series, 50, p. 46.
Valores Bancolombia. (2010a). Inversiones Argos S.A.: El emisor presenta ingresos récord en 2009 ante la venta de inversiones y un positivo desempeño de su portafolio. Recuperado el 3 de marzo de 2010, de http://investigaciones.bancolombia.com/Inveconomicas/sid/17138/2010030312085366.pdf
Valores Bancolombia. (2010b). Cementos Argos S.A.: El primer trimestre del 2010 presenta un escenario retador para la cementera colombiana. Recuperado el 3 de mayo de 2010, de http://investigaciones.bancolombia.com/inveconomicas/sid/17783/2010050308514563.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Articles are the sole responsibility of their authors, and will not compromise Icesi’s University principles or policies nor those of the Editorial Board of the journal Estudios Gerenciales. Authors authorize and accept the transfer of all rights to the journal, both for its print and electronic publication. After an article is published, it may be reproduced without previous permission of the author or the journal but the author(s), year, title, volume, number and range of pages of the publication must be mentioned. In addition, Estudios Gerenciales must be mentioned as the source (please, refrain from using Revista Estudios Gerenciales).