Technological factors to implement intelligent management of the beaches from the visitor perception of Rosarito, Baja California
DOI:
https://doi.org/10.18046/j.estger.2022.163.4920Keywords:
Tourist, beach, intelligent management, perception, confidenceAbstract
This research identifies the technological factors for the intelligent management of the beaches of Rosarito, Baja California, from the perception of the visitor. Using the quantitative method, 595 online questionnaires were applied to regional visitors to know their opinion. As result, two technological factors that benefit the perception of confidence of people who usually arrive in this area of the municipality were found: 1) Tools to capacity control and access information on the conditions of the tourist area of beaches and 2) supporting technologies for the management space on the beaches. The development of an integrated strategy supported by intelligent management is necessary to meet the new requirements of tourists.
Downloads
References
Alderete, M. (2019). ¿Qué factores influyen en la construcción de ciudades inteligentes? Un modelo multinivel con datos a nivel ciudades y países. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 14(41), 71-89.
Araújo, G. y de Sevilha, M. (2017). Los viajeros y sus motivaciones: un estudio exploratorio sobre quienes aman viajar. Estudios y Perspectivas en Turismo, 26(1), 62-85.
Asmelash, A. G. y Kumar, S. (2019). Assessing progress of tourism sustainability: Developingand validating sustainability indicators. Tourism Management(71), 67-83. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.09.020
BAJA-NORTE. (2020). Playas de Rosarito: Destino de sol y playa por tradición. Recuperado el 30 de enero del 2021, de: https://bajanorte.com/rosarito/
Beltrán-Bueno, M. y Parra-Meroño, M. (2017). Perfiles turísticos en función de las motivaciones para viajar. Cuadernos de Turismo, (39), 41-65. http://dx.doi.org/10.6018/turismo.39.290391
Castro, K. P., Salgado, E. y Vázquez, Y. (2020). Propuesta de un modelo de gestión de destino turístico inteligente (DTI) para la ciudad de Cuenca, Ecuador. Convergence Tech, 2(11), 97-123. https://doi.org/10.53592/convtech.v2iii.19
Celdrán-Bernabeu, M. A. (2018). Nuevos escenarios para la plani-ficación y gestión del turismo. El enfoque destinos turísticos inteligentes. Boletín de La Asociación de Geógrafos Españoles, (79), 1-12. Recuperado el 12 de febrero del 2021, de: https://bage.age-geografia.es/ojs/index.php/bage/article/view/2727/2514
Celina, H. y Campo, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572-580.
Ceylan, D., Çizel, B. y Karakaş, H. (2021). Destination image perception patterns of tourist typologies. International Journal of Tourism Research, 23(3), 401-416. https://doi.org/10.1002/jtr.2414
Coban, G. y Yildiz, O. (2019). Developing a destination management model: Case of Cappadocia. Tourism Management Perspectives, 30, 117-128. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2019.02.012
COPLADE (2017). Playas de Rosarito. Baja California: Gobierno de Baja California. Recuperado el 8 de marzo del 2021, de: http://www.copladebc.gob.mx/publicaciones/2017/Mensual/Playas%20de%20Rosarito.pdf
Dann, G. (1977). Anomie, ego-enhancement and tourism. Annals of Tourism Research(4), 184-194. http://dx.doi.org/10.1016/0160-7383(77)90037-8
DATATUR (2020). Compendio Estadístico 2019 de la Actividad Hotelera. México: SECTUR. Recuperado el 4 de marzo del 2021, de: https://www.datatur.sectur.gob.mx/SitePages/ActividadHotelera.aspx
De Alba Cabot, J., Prats, L. y Coromina, L. (2017). Análisis del comporta-miento del turista de negocios en Barcelona. PASOS, 15(2), 419-435. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2017.15.027
De Freitas, M. y Feder, V. (2020). Gestão de serviços pós-covid: o que se pode aprender com o setor de turismo e viagens? Gestão & Sociedade, 14(39), 3698-3706. https://doi.org/10.21171/ges.v14i39.3306
De la Garza, J., Morales, B. N. y González, B. A. (2013). Análisis estadístico multivariante: Un enfoque teórico y práctico. México, D.F.: McGraw-Hill.
De las Heras-Pedrosa, C., Jambrino-Maldonado, C., Iglesias-Sánchez, P. y Lugo-Ocando, J. (2019). Importancia de las relaciones con los públicos en la reputación en un destino turístico inteligente. Propuesta de un modelo sostenible. Revista Internacional de Relaciones Públicas, 9(17), 117-138. http://dx.doi.org/10.5783/RIRP-17-2019-07-117-138
De Sá, F. (2020). Mobilidade da Produção Científica sobre Turismo e Covid-19 / Mobility of Scientific Production on Tourism and Covid-19. Revista Rosa dos Ventos - Turismo e Hospitalidade, 12(3). http://dx.doi.org/10.18226/21789061.v12i3a11
Femenia-Serra, F., Neuhofer, B. y Ivars-Baida, J. (2019). Towards a conceptualisation of smart tourists and their role within the smart destination scenario. Service Industries Journal, 39(2), 109-133. http://doi.org/10.1080/02642069.2018.1508458
Fernández-Alcantud, A., López-Morales, J., Moreno, L., Perles, J., Ramón, A. y Such, M. (2017). Innovación y destinos inteligentes: oportunidad para el know how turístico español. ICE, 894, 137-150.
Ferrandis, A., Sánchez, J., Torres, Á. y Quesada, L. (2020). Las playas inteligentes; la mejor alternativa para la gestión de playas poscoronavirus. En M. Simancas, R. Hernández y N. Padrón (Eds.), Turismo pos-COVID-19. Reflexiones, retos y oportunidades (pp. 238-253). La Laguna, España: Cátedra de Turismo Caja Canarias-Ashotel de la Universidad. https://doi.org/10.25145/b.Turismopos-COVID-19.2020
Ferreira-Nunes, R., Medaglia, J. y Stadler, A. (2020). Destinos turísticos inteligentes e gestão do conhecimento: possíveis convergências. AtoZ Novas Práticas Em Informação e Conhecimento, 9(1), 61-73. http://dx.doi.org/10.5380/atoz.v9i1.71613
Fischer, L. y Espejo, J. (2017). Introducción a la investigación de mercados. México: McGraw-Hill.
Flores-Ruiz, D., Perogil, J. y Miedes, B. (2018). ¿Destinos turísticos inteligentes o territorios inteligentes? Estudios de casos en España. Revista de Estudios Regionales (113), 193-219.
Fodness, D. (1994). Measuring tourist motivation. Annals of Tourism Research, 21(3), 555-581.
Font, M. (2021). Perspectiva espacio - territorio en la gestión integral e inteligente de destinos turísticos. Revista Venezolana de Gerencia, 26(94), 915-931. https://doi.org/10.52080/rvgv26n94.27
Gretzel, U. y Scarpino-Johns, M. (2018). Destination resilience and smart tourism destinations. Tourism Review International, 22(3-4), 263-276. https://doi.org/10.3727/154427218X15369305779065
Gretzel, U., Fuchs, M., Hoepken, W., Law, R., Neidhardt, J., Pesonen, J., … y Xiang, Z. (2020). e-Tourism beyond COVID-19: A call for transformative research. Information Technology & Tourism, (22), 187-203. https://doi.org/10.1007/s40558-020-00181-3
Haida, M., Albrecht, J. y Finkler, W. (2021). Sustainability implementation in destination management. Journal of Cleaner Production, (312), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.127718
Hinton, P., McMuray, I. y Browlow, C. (2014). SPSS Explained. New York: Routledge.
INOVAT-TUR (2015). Destinos turísticos inteligentes: manual operativo para la configuración de destinos turísticos inteligentes. España: Instituto Universitario de Investigaciones Turísticas. Recuperado el 15 de marzo del 2021, de: https://www.thinktur.org/media/Manual-de-destinos-tur%C3%ADsticos-inteligentes.pdf
INOVAT-TUR (2020). Playas inteligentes y seguras de la Comunitat Valenciana. Recuperado el 20 de marzo del 2021, de: https://www.invattur.es/playas-inteligentes-y-seguras/
Ivars-Baidal, J. A., Vera-Rebollo, J. F., Perles-Ribes, J., Femenia-Serra, F. y Celdrán-Bernabeu, M. A. (2019). Smart destinations and the evolution of ICTs: A new scenario for destination management. Ivars-Baidal, JA (Ivars-Baidal, Josep A.) 1, 22(13), 1581-1600. https://doi.org/10.1080/13683500.2017.1388771
Jeong, M. y Shin, H. (2020). Tourists’ experiences with smart tourism technology at smart destinations and their behavior intentions. Journal of Travel Research 59(8), 1464-1477. https://doi.org/10.1177/0047287519883034
Lamas, S., Nascimento, E. y Mazaro, R. (2019). Gobernanza y sustentabilidad en destinos turísticos: un análisis del discurso académico. Estudios y Perspectivas en Turismo, 28(4), 1002-1020.
Lemoine, F. A., Montesdeoca, M. G., Moncerrate, L. y Hernández, N. R. (2020). El comportamiento del consumidor en la gestión comercial de destinos turísticos Sucre-San Vicente. Un acercamiento desde las Ciencias Sociales, Ecuador 2017. 3C Empresa. Investigación y Pensamiento Crítico, 9(1), 17-39. http://doi.org/10.17993/3cemp.2020.090141.17-39
Linares, J. y Vásquez, K. (2018). Ciudades inteligentes: ¿materialización de la sostenibilidad? El Ágora USB, 18(2), 479-495. http://dx.doi.org/10.21500/16578031.3134
López de Ávila, A., Lancis, E., García, S., Alcantud, A., García, B. y Muñoz, N. (2015). Informe destinos turísticos: construyendo el futuro. Madrid: SEGITTUR. Recuperado el 8 de abril del 2021, de: https://www.segittur.es/wp-content/uploads/2019/11/Libro-Blanco-Destinos-Tursticos-Inteligentes.pdf
Maslow, A. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review. Psychological Review, 50(4), 370-396. https://doi.org/10.1037/h0054346
Molinilloa, S., Anaya-Sánchez, R., Morrison, A. M. y Coca-Stefaniak, J. A. (2019). Smart city communication via social media: Analysing residents' and visitors' engagement. Cities, 94, 247-255. https://doi.org/10.1016/j.cities.2019.06.003
Muñoz, A. (2017). Percepciones de la gestión del turismo en dos reservas de biosfera ecuatorianas: Galápagos y Sumaco. Investigaciones Geográficas, (93), 110-125. https://doi.org/10.14350/rig.47805
Nascimento-Machado, L. (2020). Destinos turísticos inteligentes e desenvolvimento sustentável: uma revisão sistemática da literatura científica. CULTUR - Revista de Cultura e Turismo, 14(1), 1-17. https://doi.org/10.36113/cultur.v14i01.2725
Organización Mundial del Turismo (2020). Informe de políticas: la COVID-19 y la transformación del turismo. Madrid, España: Naciones Unidas. Recuperado el 26 de febrero del 2021, de: https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/policy_brief_covid-19_and_transforming_tourism_spanish.pdf
Pérez, C. (2004). Técnicas de análisis multivariante de datos. Madrid: Pearson.
Pimentel-de Oliveira, D. (2020). Tarjeta turística safety and security: el pasaporte para turistas y destinos seguros. Cuadernos de Turismo, (46), 489-504. https://doi.org/10.6018/turismo.451931
Piñon, M. A. y Cartillejos, B. (2019). Huatulco desde la perspectiva de los destinos inteligentes. Turismo y Sociedad, 25, 73-92. https://doi.org/10.18601/01207555.n25.04
Prada-Trigo, J. y Pesántez-Loyola, S. (2017). Satisfacción y motivación en destinos culturales: tipología de los turistas atraídos por el patrimonio inmaterial en cuenca (Ecuador). Diálogo Andino - Revista de Historia, Geografía y Cultura Andina, 52, 77-91.
Pulido-Fernández, M. y Pulido, J. I. (2016). Implementing governance in tourism destinations: A methodological proposal. International Journal of Tourism Policy, 6(3-4), 273-298. https://doi.org/10.1504/IJTP.2016.081527
Quintanilla, I. (2002). Psicología del consumidor. Madrid: Prentice Hall.
Ramón, A., Fernández, A., López, J., Moreno, L., Perles, J. y Such, M. (2017). Innovación y destinos inteligentes: oportunidad para el Know How turístico español. Información Comercial Española, 137-150. https://doi.org/10.32796/ice.2017.894.1908
Rivas, H. (2016). Elementos para la gestión de Destinos Turísticos. Santiago, Chile: Servicio Nacional de Turismo - SERNATUR. Recuperado el 2 de marzo del 2021, de: https://www.sernatur.cl/wp-content/uploads/2018/11/Manual-de-Destinos-Elementos-para-la-gestio%CC%81n-de-destinos-turisticos-1.pdf
Rodríguez, G., de la Concepción-Alfonso, A. y Martínez-Martínez, C. C. (2020). Diseño de la estrategia de gestión del destino turístico regional Villa Clara (Cuba). Dos Algarves: A Multidisciplinary e-Journal(36), 75-96. https://10.0.70.169/DAMeJ.2020.36.5
Schiffman, L. y Kanuk, L. (2010). Comportamiento del consumidor (10.a ed.). México: Pearson.
Segura-Bonilla, O., Hernández-Milián, J. y López-Morales, M. (2020). Ciudades inteligentes y sostenibles estado del arte – 2019. Heredia, Costa Rica: Cuadernos de Política Económica. Recuperado el 5 de marzo del 2021, de: https://repositorio.una.ac.cr/bitstream/handle/11056/17401/Cuaderno-001-2020%20CIS-Estado%20del%20Art%20%20Segura-Hernndez-Lopez%20.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Serra, D., Morais, E. y Cunha, C. (2020). A importância do Marketing Digital na Hotelaria: Caso de Estudo do hotel turismo São lázaro. RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao, (E34), 463-475.
Sharmin, F., Sultan, M. T., Badulescu, D., Badulescu, A., Borma, A. y Li, B. (2021). Sustainable destination marketing ecosystem through smartphone-based social media: The consumers’ acceptance perspective. Sustainability, 13(4), 2308. https://doi.org/10.3390/su13042308
Shen, S., Sotiriadis, M. y Zhang, Y. (2020). The influence of smart technologies on customer journey in tourist attractions within the smart tourism management framework. Sustainability, 12(10). https://doi.org/10.3390/su12104157
Sigalat-Signes, E., Calvo-Palomares, R., Roig-Merino, B. y García-Adán, I. (2020). Transition towards a tourist innovation model: The smart tourismdestination Reality or territorial marketing?. Journal of Innovation& Knowledge, 5(2), 96-104. https://doi.org/10.1016/j.jik.2019.06.002
Streimikiene, D., Svagzdiene, B., Jasinskas, E. S. y Simanavicius, A. (2020). Sustainable tourism development and competitiveness: The systematic literature review. Sustainable Development, 29(1), 259-271. https://doi.org/10.1002/sd.2133
Torres, E., Marinao, E. A. y Chasco, C. (2012). Desarrollo y propuesta de una Escala para medir la imagen de los Destinos Turísticos (IMATUR). Revista Brasileira de Gestão de Negócios, 14(45), 400-418. https://doi.org/10.7819/rbgn.v14i45.1349
Vargas-Sánchez, A. (2020). Entender el turismo post-coronavirus: posibles escenarios. En F. Bauzá-Martorrell y F. Melgoza-Arcos (Eds.), TURISMO POST COVID-19: El Turismo después de la pandemia global, análisis, perspectivas y vías de recuperación (pp. 3-16). España: AECIT.
Vidal-Santos, L., de Santana, C., Rodríguez, F., Celestino, C., Santana-dos Santos, M. y de Melo, W. (2020). Percepção do turista durante a Pandemia da COVID-19 sobre o setor Hoteleiro de Aracaju/SE utilizando o método Eletronic Data Scraping (EDS). Research, Society and Development, 9(10). https://doi.org/10.33448/rsd-v9i10.9282
Yepes, V. (2007). Gestión del uso y explotación de las playas. Cuadernos de Turismo, (19), 241-254.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Articles are the sole responsibility of their authors, and will not compromise Icesi’s University principles or policies nor those of the Editorial Board of the journal Estudios Gerenciales. Authors authorize and accept the transfer of all rights to the journal, both for its print and electronic publication. After an article is published, it may be reproduced without previous permission of the author or the journal but the author(s), year, title, volume, number and range of pages of the publication must be mentioned. In addition, Estudios Gerenciales must be mentioned as the source (please, refrain from using Revista Estudios Gerenciales).