University management in times of the COVID-19 pandemic: Analysis of the higher education sector in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.18046/j.estger.2021.159.4409Keywords:
university management, COVID-19 pandemic, contingency management, organizational transformationAbstract
This study aimed to analyze the management of universities in Colombia in the face of the contingency caused by the COVID-19 pandemic. In the methodology, from a qualitative approach, a documentary design was used through the content analysis of the university web pages, various university documents, and institutional policy to study the management practices and strategies developed by the 87 universities in the year 2020. The results show that universities have not only implemented strategies to serve both undergraduate and postgraduate teaching but also for research and extension. In addition, its fundamental role in supporting the country in managing the pandemic COVID-19 is evidenced.
Downloads
References
Aktouf, O. (2011). La metodología de las ciencias sociales y el enfoque cualitativo en las organizaciones. Cali: Facultad de Ciencias de la Administración.
Alharbi, M. (2020). The economic effect of coronavirus (COVID-19) on higher education in jordan: An analytical survey. International Journal of Economics and Business Administration, 8(2), 521-532. https://doi.org/10.35808/IJEBA/479
Bao, W. (2020). COVID-19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Human Behavior and Emerging Technologies, 2(2), 113-115. https://doi.org/10.1002/hbe2.191
Cáceres, P. (2003). Análisis cualitativo de contenido: Una alternativa metodológica alcanzable. Psicoperspectivas, 2, 53-82.
Crawford, J., Butler-henderson, K., Rudolph, J., Malkawi, B., Glowatz, M., Magni, P. A. y Lam, S. (2020). COVID-19: 20 countries’ higher education intra-period digital pedagogy responses. Journal of Applied Learning & Teaching, 3(1), 9-28. https://doi.org/10.37074/jalt.2020.3.1.7
DANE (2018). Censo Nacional de Población y Vivienda 2018 Colombia. Recuperado el 10 de septiembre de 2020, de: https://n9.cl/nrplw
Ebner, M., Schön, S., Braun, C., Ebner, M., Grigoriadis, Y., Haas, M. y Taraghi, B. (2020). COVID-19 epidemic as E-learning boost? Chronological development and effects at an Austrian university against the background of the concept of “E-learning readiness.” Future Internet, 12(94), 1-20. https://doi.org/10.3390/FI12060094
Favale, T., Soro, F., Trevisan, M., Drago, I. y Mellia, M. (2020). Campus traffic and e-Learning during COVID-19 pandemic. Computer Networks, 176, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.comnet.2020.107290
Gobierno de Colombia (2020a). Acciones tomadas por el Gobierno. Aislamiento preventivo. Recuperado el 5 de septiembre de 2020, de: https://n9.cl/yr487
Gobierno de Colombia (2020b). Acciones tomadas por el Gobierno. Educación. Recuperado el 5 de septiembre de 2020, de: https://n9.cl/9ytzs
Huang, R., Tlili, A., Chang, T. W., Zhang, X., Nascimbeni, F. y Burgos, D. (2020). Disrupted classes, undisrupted learning during COVID-19 outbreak in China: Application of open educational practices and resources. Smart Learning Environments, 7(19), 1-15. https://doi.org/10.1186/s40561-020-00125-8
Ifijeh, G. y Yusuf, F. (2020). COVID-19 pandemic and the future of Nigeria’s university system: The quest for libraries’ relevance. The Journal of Academic Librarianship, 46, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2020.102226
Ita, K. (2020). Coronavirus disease (COVID-19): Current status and prospects for drug and vaccine development. Archives of Medical Research, 52(1), 15-24. https://doi.org/10.1016/j.arcmed.2020.09.010
Kaur, S. P. y Gupta, V. (2020). COVID-19 vaccine: A comprehensive status report. Virus Research, 288, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.virusres.2020.198114
Krishnamurthy, S. (2020). The future of business education: A commentary in the shadow of the COVID-19 pandemic. Journal of Business Research, 117, 1-5. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.05.034
Krishnan, V. R. (2004). Impact of gender and transformational leadership on organizational culture. Management Review, 16(1), 1-6.
Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación (2020a). Convocatoria del Fondo de CTeI del SGR para el fortalecimiento de capacidades de investigación y desarrollo regionales e iniciativas de CTeI y transferencia de tecnología y conocimiento orientadas a atender problemáticas derivadas del COVID-19. Recuperado el 10 de septiembre de 2020, de: https://n9.cl/uwq5
Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación (2020b). Invitación a presentar proyectos que contribuyan a la solución de problemáticas actuales de salud relacionadas con la pandemia de COVID-19. Recuperado el 10 de septiembre de 2020, de: https://n9.cl/jxv5
Ministerio de Educación Nacional (28 de diciembre de 1992). Por la cual se organiza el servicio público de la Educación Superior. [Ley 30 de 1992]. DO: 40.700. Bogotá. Recuperado el 11 de mayo de 2021, de: https://normograma.info/men/docs/pdf/ley_0030_1992.pdf
Ministerio de Educación Nacional (23 de marzo de 2020a). Por el cual se dictan medidas de urgencia en materia de auxilios para beneficiarios del Instituto Colombiano de Crédito Educativo y Estudios Técnicos en el Exterior - ICETEX, dentro del Estado de Emergencia Económica, Social y Ecológica. [Decreto 467 de 2020]. Bogotá. Recuperado el 1.o de septiembre de 2020, de: https://acortar.link/5pADW
Ministerio de Educación Nacional (8 de abril de 2020b). Por el cual se dictan medidas para el ingreso de estudiantes a los programas de pregrado en instituciones de educación superior, en el marco del Estado de Emergencia Económica, Social y Ecológica. [Decreto legislativo 532 de 2020]. Bogotá. Recuperado el 1.o de septiembre de 2020, de: https://acortar.link/pm9Fw
Ministerio de Educación Nacional (13 de mayo de 2020c). Por el cual se dictan medidas relacionadas con el calendario académico para la prestación del servicio educativo, en el marco del Estado de Emergencia Económica, Social y Ecológica. [Decreto legislativo 660 de 2020]. Bogotá. Recuperado el 1 de septiembre de 2020, de: https://acortar.link/XLodD
Ministerio de Educación Nacional (14 de mayo de 2020d). Por el cual se crea el Fondo Solidario para la Educación y se adoptan medidas para mitigar la deserción en el sector educativo provocada por el Coronavirus COVID-19, en el marco del Estado de Emergencia Económica, Social y Ecológica. [Decreto legislativo 662 de 2020]. Bogotá. Recuperado el 1 de septiembre de 2020, de: https://acortar.link/KzI4x
Ministerio de Salud y Protección Social (13 de abril de 2020). Por el cual se adoptan medidas de bioseguridad para mitigar, evitar la propagación y realizar el adecuado manejo de la pandemia del Coronavirus COVID-19, en el marco del Estado de Emergencia Económica, Social y Ecológica. [Decreto legislativo 539 de 2020]. Bogotá. Recuperado el 12 de septiembre de 2020, de: https://n9.cl/6wnr
Ministerio del Trabajo (19 de mayo de 2020). Por el cual se incorpora una enfermedad directa a la tabla de enfermedades laborales y se dictan otras disposiciones. [Decreto 676 de 2020]. Bogotá. Recuperado el 12 de septiembre de 2020, de: https://acortar.link/HvPZs
Mishra, L., Gupta, T. y Shree, D. (2020). Online teaching-learning in higher education during lockdown period of COVID-19 pandemic. International Journal of Educational Research Open, 1, 100012. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2020.100012
Murphy, M. P. A. (2020). COVID-19 and emergency eLearning: Consequences of the securitization of higher education for post-pandemic pedagogy. Contemporary Security Policy, 41(3), 492-505. https://doi.org/10.1080/13523260.2020.1761749
OMS (2020a). Brote de enfermedad por coronavirus (COVID-19): orientaciones para el público. Recuperado el 20 de agosto de 2020, de: https://acortar.link/xh6JC
OMS (2020b). Coronavirus disease (COVID-2019) situation reports. Recuperado el 20 de agosto de 2020, de: https://acortar.link/qRx8o
Piñuel, J. L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de Sociolinguística, 3(1), 1-42.
Presidencia de la República de Colombia (17 de marzo de 2020a). Por el cual se declara un Estado de Emergencia Económica, Social y Ecológica en todo el territorio Nacional. [Decreto 417 de 2020]. Bogotá. Recuperado el 25 de agosto de 2020, de: https://acortar.link/1SBCV
Presidencia de la República de Colombia (22 de marzo de 2020b). Por el cual se imparten instrucciones en virtud de la emergencia sanitaria generada por la pandemia del Coronavirus COVID-19 y el mantenimiento del orden público. [Decreto 457 de 2020]. Bogotá. Recuperado el 25 de agosto de 2020, de: https://acortar.link/IJdhZ
Rebellón, D.E., Caicedo, E.Y. y Méndez, Y.R. (2020). Recomendaciones para el abordaje de pacientes con Covid-19 en Boyacá. Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Regehr, C. y Goel, V. (2020). Managing COVID-19 in a large urban research-intensive university. Journal of Loss and Trauma, 25(6-7), 1-17. https://doi.org/10.1080/15325024.2020.1771846
Shenoy, V., Mahendra, S. y Vijay, N. (2020). COVID 19 lockdown technology adaption, teaching, learning, students engagement and faculty experience. Mukt Shabd Journal, 9(4), 698-702.
Sistema Nacional de Información de la Educación Superior (2020). Consulta de Instituciones. Recuperado el 10 de agosto de 2020, de: https://acortar.link/5i0PQ
Spurlock, D. (2020). Scholarship during a pandemic: Secondary data analysis. Journal of Nursing Education, 59(5), 245-247. https://doi.org/10.3928/01484834-20200422-02
Tesar, M. (2020). Towards a post-COVID-19 ‘new normality?’: Physical and social distancing, the move to online and higher education. Policy Futures in Education, 18(5), 556-559. https://doi.org/10.1177/1478210320935671
Toquero, C. M. (2020). Challenges and opportunities for higher education amid the COVID-19 pandemic: The Philippine context. Pedagogical Research, 5(4), 1-5. https://doi.org/10.29333/pr/7947
Wang, C., Cheng, Z., Yue, X.-G. y McAleer, M. (2020). Risk management of COVID-19 by universities in China. Journal of Risk and Financial Management, 13(2), 36. https://doi.org/10.3390/jrfm13020036
Downloads
Published
Issue
Section
License
Articles are the sole responsibility of their authors, and will not compromise Icesi’s University principles or policies nor those of the Editorial Board of the journal Estudios Gerenciales. Authors authorize and accept the transfer of all rights to the journal, both for its print and electronic publication. After an article is published, it may be reproduced without previous permission of the author or the journal but the author(s), year, title, volume, number and range of pages of the publication must be mentioned. In addition, Estudios Gerenciales must be mentioned as the source (please, refrain from using Revista Estudios Gerenciales).