MULTILOCATION: A STRATEGY TO COMPETE GLOBALLY (Article published in Spanish)
DOI:
https://doi.org/10.1016/S0123-5923(09)70063-4Keywords:
Multilocation, Chain Value, Competitive Advantages, OffshoringAbstract
This article, through an analytical bibliographical review, aims to show the relevance of the hypothesis that outlines multilocation as one of the best managerial strategies to compete globally, especially when the firms enclose competitive advantages and they are capable to identify and to take advantage of the comparative advantages of the regions. The main implication of this hypothesis is that it claims a bigger attention over the new necessities of managerial abilities with the purpose of tying the rupture of the chain value that the commercial integration generates.Downloads
References
Alberdi, A. (2005, noviembre). Innovación y Multilocalización Claves de la Estrategia Vasca frente a la Competencia Global. Documento presentado en Foro sobre la Deslocalización de Empresas y sus Consecuencias Económicas, Bilbao, España.
Baldwin, J., Beckstead, D. y Caves, R. (2001). Change in the Diversification of Canadian Manufacturing Firms (1973-1997): A Move to Specialization (SSRB Working paper 316841). Recuperado en marzo 22, 2008 de: http://papers.ssrn.com/sol3/Delivery.cfm/SSRN_ID316841_code020807670.pdf?abstractid=316841&mirid=5.
Belso, J.A. (2005). Internacionalización de Pymes y Desarrollo de Actividades Basadas en Conocimiento en los Sectores Manufactureros Tradicionales Valencianos. Recuperado en marzo 07, 2008 de: http://www.asepelt.org/ficheros/File/Anales/2005%20-%20Badajoz/comunicaciones/internacionalizaci%F3n%20de%20PYMEs%20y....pdf
Bermeo, J.R. y Bermeo, E.A. (2005). Las Directrices del Costo como Fuentes de Ventajas Competitivas. Estudios Gerenciales, 94, 81-103.
Bernard, A.B. y Jensen, J. B. (2007). Firm Structure, Multinationals, and Manufacturing Plant Deaths. The Review of Economics and Statistics, 89(2), 193-204.
Bernard, A.B., Jensen, J. B. y Schott, P. (2006). Trade Costs, Firms, and Productivity. Journal of Monetary Economics, 53(2), 917-937.
Bilkey, W.J. (1977). The Export Behavior of Smaller-Sized Wisconsin Manufacturing Firms. Journal of International Business Studies, 8(1), 92-109.
Blinder, A.S. (2006). Offshoring: The Next Industrial Revolution? Foreign Affairs, 2(85), 113-128.
Cantwell, J. (1994). The Relationship between International Trade and International Production. En D. Greenway y L. A. Winters (Eds.), Survey in International Trade (pp. 303-3128). Oxford, UK: Basil Blackwell.
Caves, R.E. (1971). International Corporations: The Industrial Economics of Foreign Investment. Economica, New Series, 149(38), 1-27.
Cavusgil, S.T. (1980). On The International Process of the Firm. European Research, 8(6), 273-281.
Comeche, J., Debón, A. y Puig, F. (2006). La Localización Industrial como Elemento de Cooperación en los Emprendedores: El Caso Particular del Emprendedor Internacional. Valencia, España: Universidad de Valencia.
Deardorff, A.V. (2001). Financial Crisis, Trade, and Fragmentation, En L. K. Cheng y H. Kierzkowski (Eds.), Global Production and Trade in East Asia (pp. 9-31). Boston, MA: Kluwer Academic Publishers.
Duch, N. (2004). Competencia Espacial y Aglomeración: Evidencia de las Regiones Europeas. Barcelona, España: Universidad de Barcelona.
Egger, P. y Pfaffermayr, M. (2005). The Determinants of Intra-firm Trade: in Search for Export-Import Magnification Effects. Review of World Economics, 141(4), 648-669.
Franko, L. (1989). Global corporate competition: Who's winning, who's losing. Strategic Management Journal, 10, 449-474.
Friedland, R., Palmer, D. y Stenbeck, M. (1990). The Geography of Corporate production: Urban, Industrial, and Organizational Systems. Sociological Forum, 3(5), 335-359.
Fujita, M., Krugman, P. y Venables A.J. (2000). Economía Espacial: Las Ciudades, las Regiones y el Comercio Internacional (Alvarez, A, Trad.). España: Editorial Ariel Economía.
Hausmann, R., Hwang, J. y Rodrik, D. (2005). What You Export Matters. (Harvard University, CID, Working Paper No. 123).
Hausmann, R., y Rodrik, D. (2003). Economic Development as Self- Discovery. Journal of Development Economics, 72, 603-33.
Helpman, E. y Krugman, P. (1985). Market Structure and Foreign Trade. Cambridge, MA: MIT Press.
Helpman, E., Melitz, M.J. y Yeaple, S.R. (2004). Export versus FDI with Heterogeneous Firms. American Economic Review, 94, 300-316.
Hoffman, A. N. y Markusen, J. (2006). Investment Liberalization and the Geography of Firm Location. (NBER, CEPR y CEBR Working paper). Recuperado en marzo 25, 2008, de: http://spot.colorado.edu/~markusen/hoffmanmarkusen.pdf
Jensen, B. y Kletzer, L. G . (2008). "Fear" and Offshoring: The Scope and Potential Impact of Imports and Exports of Services. Recuperado en julio 08, 2008, de la página Web de Peterson Institute for International Economics: http://www.petersoninstitute.org/publications/pb/pb08-1.pdf
Johanson, J. y Vahlne, J., (1975). A Model of the Internationalization Process of the Firm. Uppsala, Suiza: University of Uppsala, Center for International Business Research.
Jones, R.W. (2000). Globalization and the Theory of Input Trade. Cambridge, MA: MIT Press.
Kaldor, N. (1935). Market Imperfection and Excess Capacity. Economica, 2, 33-50.
Kogut, B. (1985). A study of the life cycle of joint ventures. In: Contractor, F.J. y P. Lorange (Eds.), Cooperative strategies in International Business (pp. 169-186). Lexington, MA: Lexington.
Krugman, P. (1980). Scale Economies, Product Differentiation and the Pattern of Trade. American Economic Review, 5(70), 950-959.
Krugman, P. (1995). The Hub Effect or Threeness in International Trade. En: W.J. Ethier, E. Helpman y J.P. Neary (Eds.), Theory, Policy and Dynamics in International Trade (pp. 29-35). Cambridge, MA: Cambridge University Press.
Krugman, P. y Obstfeld, M. (1998). Economía Internacional: Teorías y Políticas (4ta edición). Colombia: McGraw-Hill.
Lotero, J. (2007). Desarrollo y Organización especial de la industria manufacturera colombiana: Algunas Implicaciones para la Competitividad Regional. En Centro de Investigaciones Económicas -CIE (Eds.), Industria y Región en Colombia (pp. 19-101). Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia.
Lovely, M.E. (2004). Information, Agglomeration, and the Headquarters of U.S. Exporters (Documento de trabajo disponible en Syracuse University).
Markides, C. (2000). En la Estrategia Está el éxito: Guía para formular estrategias revolucionarias. Colombia: Editorial Norma.
Markusen, J., Kaempfer, W. y Maskus, K. E. (1995). International Trade: Theory and Applications. Handbook of Regional and Urban Economics. Irwin, GA: McGraw-Hill.
Markusen, J. y Venables, A. (1995). Multinational Firms and the New Trade Theory (NBER Working paper Series # 5036). Recuperado en marzo 25, 2008, de: http://ideas.repec.org/p/nbr/nberwo/5036.html.
Markusen, J. y Venables, A.J. (2007). Interacting factor endowments and trade costs: a multicountry, multi-good approach to trade theory. Documento de trabajo. University of Colorado y University of Oxford. 27 p. Recuperado en mayo 15, 2008, de: http://spot.colorado.edu/~markusen/markusen-venables.pdf
McConnell, J.E. (1979). The Export Decision: An Empirical Study of Firm Behavior. Economic Geography, 55(3), 171-183.
Méndez, R. (1997). Geografía Económica: La Lógica Espacial del Capitalismo Global. Barcelona, España: Ariel.
Moncayo, E. (2004). Nuevos Enfoques del desarrollo Territorial: Colombia en una perspectiva latinoamericana. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia y Naciones Unidas.
Moreno, A. I. (2007). Comportamiento de las Exportaciones Industriales de los Principales Departamentos Colombianos: Aplicación de un Modelo Gravitacional. En: Centro de Investigaciones económicas -CIE (Eds.), Industria y Región en Colombia (pp. 147-200). Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia.
Olivares, A. (2005). La Globalización y la Internacionalización de la Empresa: ¿Es Necesario un Nuevo Paradigma? Estudios Gerenciales, 96, 127-137.
Pontes, J.P. y Parr, J.B. (2005). A Note on Agglomeration and the Location of Multinational Firms. Papers in Regional Science, 84(3), 509-518.
Porter, M. (1986). Competition in global industries. Boston, MA: Harvard Business School Press.
Porter, M. (2003). Ventaja Competitiva: Creación y sostenimiento de un desempeño Superior. (2da reimpresión). México: Compañía Editorial Continental. (Título original: Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. (1985). New York, NY: The Free Press).
Prema-Chandra, A. (2003). Product Fragmentation and Trade Patterns in East Asia (Documento de trabajo # 2003/ 21). Recuperado en marzo 22, 2008, en http://ideas.repec.org/p/pas/papers/2003-21.html
Ramírez, C.E. (2006). Internacionalización de Leonisa: Una Empresa Colombiana de Ropa Interior. Estudios Gerenciales, 98, 25-55.
Rudi, N., Kapur, S. y Pike, D. (2001). Transshipment and Local Decision Making. Management Science, 47(12), 1666-1680.
Tirado, D.A., Pons, J. y Paluzie, E. (2005). Los cambios en la localización de la actividad industrial en España, 1850-1936. Un análisis desde la Nueva Geografía Económica (Documento de trabajo). Recuperado en marzo 07, 2008, de: www.ub.edu/rhi/articulos/bajar/383
Venables, A. J. (1999). Fragmentation and Multinational Production. European Economic Review, 43(3), 935-945.
Wagner, H. (2001): Towards a contingency theory on the internationalization- performance relationship: four complementary essays (Working Papers of the Research Institute for International Management, University of Saint Gallen)
Williamson, O. (1975). Markets and hierarchies and antitrust implications. Edición en español: Mercados y jerarquías: su análisis y sus implicaciones antitrust. México: Fondo de Cultura Económica.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Articles are the sole responsibility of their authors, and will not compromise Icesi’s University principles or policies nor those of the Editorial Board of the journal Estudios Gerenciales. Authors authorize and accept the transfer of all rights to the journal, both for its print and electronic publication. After an article is published, it may be reproduced without previous permission of the author or the journal but the author(s), year, title, volume, number and range of pages of the publication must be mentioned. In addition, Estudios Gerenciales must be mentioned as the source (please, refrain from using Revista Estudios Gerenciales).