THE ROLE OF LOYALTY IN THE CONSTRUCTION OF SOCIAL NETWORKS: A PROPOSAL FOR THE SOCIAL MANAGEMENT OF PUBLIC HOUSEHOLD UTILITY COMPANIES (Article published in Spanish)
DOI:
https://doi.org/10.1016/S0123-5923(07)70016-5Keywords:
Public household utilities, loyalty, social management, social networks, company-customer relationshipAbstract
This paper discusses and reviews the concept of loyalty as a mechanism to improve the relationship between users and public household utility companies. In addition to the introduction and the conclusions, this article consists of 3 sections. The first section deals with Albert Hirschman's model "Exit, voice and loyalty" with an emphasis on the latter. The second presents an application of the model to household utilities in Colombia and shows the developments and regressions in the relationship between users and companies after the 1990 reform. The third section links the concept of loyalty with the construction of social networks as a proposal for improving the relationship between companies and citizen-customers.
Downloads
References
Agudelo Sedano, R. (2003). Participación y control a la gestión pública. En Herramientas para el ejercicio del control ciudadano (pp. 95- 132). S.L: USAID, Casals and Associates, Programa Presidencial de lucha contra la corrupción.
Alcaldía de Medellín. (1997). Gerencia Social: hacia un nuevo modelo de gestión social. Medellín: Autor.
Asociación Nacional de Empresas de Servicios Públicos Domiciliarios y Actividades Complementarias e Inherentes -Andesco- (2002). Los servicios públicos domiciliarios: reflexiones sobre su situación actual y propuestas para su futuro. Consultado el 12, 2002, en http://www.andesco.org.co
Asociación Nacional de Empresas de Servicios Públicos Domiciliarios y Actividades Complementarias e Inherentes -Andesco- (2003). ¿Responsabilidad ciudadana en servicios públicos? Revista Andesco, junio, 23 - 26.
Atehortúa Ríos, C. A. & Cortés López, J. A. (2000). Aproximaciones al balance de los mecanismos de control en las entidades prestadoras de servicios públicos domiciliarios. Letras Jurídicas (EEPP), 5(2), 57 - 66.
Barcenas, F. (1997). El oficio de la ciudadanía. Introducción a la educación política. Barcelona: Paidós.
Caicedo Ortiz, D. H. (2002). La reestructuración de la SSPD: hacia el fortalecimiento institucional del esquema de vigilancia y control. Revista Andesco, 78 - 81.
Castañeda Castro, C. F. (2002). Los grupos de presión. Consultado el 17, diciembre, 2002 en http://www.geocities.com/politikaperu/los_gp.html.
Cepal (1997). Notas sobre la Modernización de la Gestión Pública en el Campo de las Políticas Sociales (documento). En Gerencia Social: hacia un nuevo modelo de gestión social. Medellín: Alcaldía de Medellín.
Presidencia de la República (1986). Decreto 3446 de 1986. Colombia: República de Colombia.
Ministerio de Desarrollo Económico (1991). Decreto 1842 de 1991. Colombia: República de Colombia.
Código Contencioso Administrativo (1994). Decreto 01 de 1994. Colombia: República de Colombia.
Presidencia de la República (1995). Decreto 1429 de 1995. Colombia: República de Colombia
Presidencia de la República (1995). Decreto 2150 de 1995. Colombia: República de Colombia
Ministerio de Minas y Energía (1999). Decreto 2023 de 1999. Colombia: República de Colombia
Ministerio de Desarrollo Económico (2001). Decreto 958 de 2001. Colombia: Presidencia de la República.
Presidencia de la República (2002). Decreto 314 de 2002. Colombia: República de Colombia
Departamento Nacional de Planeación (2002). Decreto 990 de 2002. Colombia: Presidencia de la República.
Ministerio de Gobierno (1982). Decreto- Ley 3466 de 1982. Colombia: República de Colombia.
Congreso de la República (1994). Leyes 134, 142, 143 y 152. Colombia: República de Colombia.
Congreso de la República (1995). Ley 190. Colombia: República de Colombia.
Congreso de la República (1998). Ley 489. Colombia: República de Colombia.
Congreso de la República (2001). Ley 689. Colombia: República de Colombia.
Corte Constitucional (1995). Sentencias T-187 y T-22. Colombia: República de Colombia.
Corte Constitucional (1997). Sentencia T-368. Colombia: República de Colombia.
Corte Constitucional (1998). Sentencia T-021 de febrero 10. Colombia: República de Colombia.
Contreras Durán, M. A. & Méndez Matiz, J. M. (2000). Ajustes legales al control social. La ley que quieren los vocales de control. Letras Jurídicas. Empresas Públicas de Medellín E.S.P. Secretaría General, 5(2), 167 - 172.
Gil Araque, A. N. (2000). ¿Participación o control ciudadano? Letras Jurídicas (EEPP), 5(2), 253 - 166.
González Zapata, J. (2000). Los retos del control social. Letras Jurídicas. (EEPP), 5(2), 143 - 152
Hirschman, A. (1977). Salida, voz y lealtad. Respuestas al deterioro de empresas, organizaciones y Estado. México: Fondo de Cultura Económica.
Hirschman, A. (1984). De la economía a la política y más allá. México: Fondo de Cultura Económica.
Kliksberg, B. (1994). Repensando el Estado para el desarrollo social: más allá de dogmas y convencionalismos. Washington, D.C.: Banco Interamericano de Desarrollo e Instituto Interamericano para el Desarrollo Social.
Kliksberg, B. (1998). Seis tesis no convencionales sobre participación. Washington D.C.: Banco Interamericano de Desarrollo e Instituto Interamericano para el Desarrollo Social.
Licha, I. (1999). Los instrumentos de la Gerencia Social. Washington, D.C.: Banco Interamericano de Desarrollo e Instituto Interamericano para el Desarrollo Social.
Middleton Hughes, A. (2004). Salida, voz y lealtad del cliente. Consultado el 25, marzo, 2004 en www.dbmarketing.com/articles/Art116.htm.
Moncada, R. & Martinez, L. D. (2000). Control ciudadano a la gestión pública estatal. Letras Jurídicas (EEPP), 5(2), 133 - 187.
Moreno Moreno, H. A. (2000). "Controlmanía" de los servicios públicos domiciliarios. Letras Jurídicas (EEPP), 5(2), 39 - 50.
Ochoa, F., Valencia, D. & Ayala, U. (1990). Servicios Públicos e intervención del Estado colombiano. Seminario sobre la intervención del Estado en la economía. Bogotá: Comisión Presidencial para la Reforma de la administración pública del Estado colombiano y Programa de las Naciones Unidad para el Desarrollo.
Suárez Tamayo, D. (2000). Editorial: Colombia excesivos controles, pero ausencia efectiva de control. Letras jurídicas, 5(2).
Superintendencia de Servicios Públicos, (1998). Participación y control de los servicios públicos domiciliarios. Una interpretación de la mirada comunitaria. Bogotá: SSPD y Unidad de investigaciones jurídico sociales y políticas Gerardo Molina de la Facultad de Derecho y Ciencias Políticas y Sociales de la Universidad Nacional de Colombia -Unijus-.
Superintendencia de Servicios Públicos Domiciliarios. (2003). SuperCifras No. 4 en Mts3 GLP. Bogotá: Autor.
Superintendencia de Servicios Públicos (2005). Informe de Gestión, junio de 2005. Bogotá: Autor.
Uribe de Hincapié, M. T. (2001). Las promesas incumplidas de la democracia participativa. En Seminario de evaluación diez años de la constitución colombiana. 1991-2001 (p. 143 - 156). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Valencia Agudelo, G. D. (2006a). Límites al crecimiento de la empresa en Colombia: un análisis neoinstitucional al sector de generación eléctrica. Ad-minister (8), 27-50.
Valencia Agudelo, G. D. (2006b). Los servicios públicos domiciliarios en Colombia a la luz del modelo de Salida, voz y lealtad de Albert Hirschman. Lecturas de Economía (65), 117-142.
Velásquez, F., González, R. E. (2003). ¿Qué ha pasado con la Participación Ciudadana en Colombia? Bogotá: Fundación Corona y Fundación Foro Nacional por Colombia.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Articles are the sole responsibility of their authors, and will not compromise Icesi’s University principles or policies nor those of the Editorial Board of the journal Estudios Gerenciales. Authors authorize and accept the transfer of all rights to the journal, both for its print and electronic publication. After an article is published, it may be reproduced without previous permission of the author or the journal but the author(s), year, title, volume, number and range of pages of the publication must be mentioned. In addition, Estudios Gerenciales must be mentioned as the source (please, refrain from using Revista Estudios Gerenciales).