CASE STUDY. STRATEGY TO RELAUNCH TOYOTA COROLLA (Article published in Spanish)
DOI:
https://doi.org/10.1016/S0123-5923(10)70142-XKeywords:
Positioning, brand, re-launching, automobile sectorAbstract
The case reflects the dynamics of the corporate decision-making process at Toyota in Venezuela with regard to the release of the ninth generation of the Corolla model in the face of a situation of an expanding market and a declining market share after a long period as market leader. The aim is to develop a positioning strategy that is consistent with the market situation and consumer perception. Students are to bring up a discussion of the foundations of the architecture of a brand and prepare a communications briefing for developing a positioning strategy. It is advisable to go back to more local communication with a strong emphasis on the values and positioning of the Toyota brand.
Downloads
References
Angulo, S. (2005, julio). Al Volante. Revista Producto, Edición 260. Disponible en: http://www.producto.com.ve/260/notas/portada5-3.html
Cámara Automotriz de Venezuela - CAVENEZ. (2001). Índice Estadístico Anual 2001. Caracas, Venezuela: Autores y Ministerio de Transporte y Telecomunicaciones.
Cámara Automotriz de Venezuela - CAVENEZ. (2002). Índice Estadístico Anual 2002. Caracas, Venezuela: Autores y Ministerio de Transporte y Telecomunicaciones.
Cámara Automotriz de Venezuela - CAVENEZ. (2003). Índice Estadístico Anual 2003. Caracas, Venezuela: Autores e Instituto Nacional de Transporte Terrestre (INTTT).
Cámara Automotriz de Venezuela - CAVENEZ. (2004). Índice Estadístico Anual 2004. Caracas, Venezuela: Autores e Instituto Nacional de Transporte Terrestre (INTTT).
Cámara Automotriz de Venezuela - CAVENEZ. (2005). Índice Estadístico Anual 2005. Caracas, Venezuela: Autores e Instituto Nacional de Transporte Terrestre (INTTT).
Cámara Automotriz de Venezuela - CAVENEZ. (2006, noviembre). Reporte Mensual. Disponible en: http://www.cavenez.com/index.htm
Mayz, E. (2001). TOYOTA. 20 años de la planta Toyota en Cumaná e Historia de Toyota en Venezuela. Caracas, Venezuela: Ediciones Toyota.
Pérez, D.V. (2006, octubre). Sin Frenazos. Revista Producto, Edición 275. Disponible en: http://www.producto.com.ve/275/notas/informe1.html
Pezzella, S. (2000). Vehículo Familiar 2000: Pica y se extiende. Veneconomía. Disponible en: http://www.veneconomia.com/site/files/articulos/artEsp151_9.PDF
Revista Producto. (2000, agosto). 100 Marcas que van al frente. Revista producto, Edición 203. Disponible en: http://www.producto.com.ve/203/index.html
Revista Producto. (2006, octubre). No hay vía pa' tanto carro. Revista Producto, Edición 275. Disponible en: http://www.producto.com.ve/275/notas/informe.html
Downloads
Published
Issue
Section
License
Articles are the sole responsibility of their authors, and will not compromise Icesi’s University principles or policies nor those of the Editorial Board of the journal Estudios Gerenciales. Authors authorize and accept the transfer of all rights to the journal, both for its print and electronic publication. After an article is published, it may be reproduced without previous permission of the author or the journal but the author(s), year, title, volume, number and range of pages of the publication must be mentioned. In addition, Estudios Gerenciales must be mentioned as the source (please, refrain from using Revista Estudios Gerenciales).